Array ( [type] => 8192 [message] => mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead [file] => /home/blogir/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  مشاوره درسي مشاوره درسي

آرموو

۱۱ روش براي ياديگري درس شيمي

شيمي مي تواند موضوعي دشوار براي يادگيري باشد، اگر نخواهيد آن را به روش صحيح مطالعه كنيد. در حالي كه هيچ ميانبر مخفي براي تسلط يك شبه شما به شيمي وجود ندارد، اما روش هاي وجود دارد كه مي تواند به شما كمك كند تا مطالعه صحيحي بر اين درس داشته باشيد. هنگامي كه شما بهترين روش ها را براي مطالعه و آمادگي براي درس مي دانيد، مي توانيد بر درك بهتر مفاهيم بيشتر تمركز كنيد.

 


۱)درس رياضي را به خوبي ياد بگيريد!

تعدادي فرمول و معادله وجود دارد كه براي يادگيري شيمي بايد آنها را بدانيد. اگر نمي توانيد نحوه حل معادلات درجه دوم در درس رياضي را به ياد بياوريد در درس شيمي نيز با مشكل رو به رو مي شويد. درس رياضي و جبر به شما كمك مي كنند مشكلات مشابهي كه در درس شيمي خود داريد را بهتر حل كنيد.

 


۲)حفظ جدول تناوبي

يادگيري عناصر براي موفقيت در درس شيمي ضروري است. درست همانطور كه اگر تفاوت بين اعداد را نمي دانيد در درس رياضي با مشكل رو به رو مي شويد، يادگيري نحوه خواندن و درك آنچه در جدول تناوبي است، بسيار حياتي است. همچنين بايد ياد بگيريد كه درك جدول تناوبي در مفاهيم پيچيده تر درس شيمي چگونه به كار مي آيند. برخي از روندهاي مهم براي يادگيري عبارتند از:

 


الكترونگاتيو ها

انرژي يونش(يونيزاسيون)

 

شعاع اتمي

 


۴)براي خودتان فلش كارت بسازيد

هر زمان كه شما يك كلمه يا مفهوم جديد را ياد مي گيريد، يك فلش كارت براي آن درست كنيد. اين روش براي جدول تناوبي و همچنين بسياري از اصول ديگر فوق العاده است. در هفته چندين بار مرتباً از اين طريق مطالب را مرتباً مرور كنيد تا اطلاعات تازه در ذهن شما باقي بماند.

 


۵)براي خودتان تكنيك هاي يادگيري بسازيد

هر عنصر را به عنوان نمادي متفاوت مانند سيب يا فوتبال در نظر بگيريد. اين نشانه مي تواند هر چيزي باشد كه مي توانيد هنگام فكر كردن به اين عنصر در ذهن خود تصور كنيد. اين تكنيك به تعداد زيادي از دانش آموزان كمك كرده است تا در دروسشان موفق تر عمل كنند.

 


۶)ترسيم سه بعدي مولكول ها

براي درك بيشتر درس شيمي بهتر است دانش بصري تان استفاده كنيد. شما آموزش ديده ايد كه كتاب درسي را با ترسيم دو بعدي مولكول ها بخوانيد، اما به خاطر داشته باشيد كه شيمي در دنياي سه بعدي قرار دارد. از يك مدل سه بعدي استفاده كنيد يا به ذهن خود آموزش دهيد تا هر ساختار مولكولي را به صورت سه بعدي تصوير كند.

 


 

سايت chemtube3d.com مي تواند به شما كمك بسيار بزرگي كند. در اين سايت تمام مولكول ها به صورت سه بعدي ترسيم شده اند.

 


۷)كتاب هاي كمك آموزشي اي استفاده كنيد تمام فرمول ها و معادلات در آن وجود داشته باشد

براي درك اصول شيمي بهتر است در كنار كتاب هاي درسي، كتاب هاي كمك آموزشي استفاده كنيد، كتاب هاي كمك آموزشي خوب به شما كمك مي كنند تا مفاهيم درس شيمي را بهتر ياد بگيريد.

 


۸)فرمول ها را براي خود تفهيم كنيد

 

وقتي يك فرمول جديد را ياد مي گيريد، براي خودتان سؤالات مربوط به آن را طرح كنيد تا مطمئن شويد كه مفهوم فرمول را درك كرده ايد يا خير. حفظ فرمول ها به شما كمك نمي كند كه آنها را به درستي در آزمايشگاه يا در امتحان ها بكار بگيريد تنها راه شما، درك و تفهيم فرمول ها است.

 


۹)تمرين و اجراي آزمايش

براي درك مفاهيم انتزاعي شيمي  بهترين راه اين است كه در آزمايشگاه و با انجام مفاهيم به صورت عملي آن را ياد بگيريم. بسياري از دانش آموزان با تمرينات عملي در آزمايشگاه دروس را بهتر ياد مي گيرند، بهتر است انجام اين عمليات در كنار معلم و يا متصدي آزمايشگاه انجام شود.

 


۱۰)حداقل يك ساعت در روز را به مطالعه درس شيمي بپردازيد

مرور مطالب شيمي به صورت روزانه به درك مفاهيم آن كمك بسيار زيادي مي كند. مطالعه شيمي در نظر بسياري از دانش آموزان كاري ساده به نظر مي رسد و معمولا به شب امتجان موكول مي شود، اين در حالي است كه درك معادلات شيمي و حل آن بسيار سخت تر است معادلات درس رياضي است و نيازمند تمرينات روزانه است.

 


 

مفاهيم شيمي وابسته به يكديگرند، بنابراين اگر مفهوم يك درس را كاملاً درك نكرديد، مفاهيم ديگر را به سختي مي توانيد درك كنيد.

 


۱۱) خلاصه برداري كنيد

نوشتن اطلاعات مهم به شما كمك مي كند تا آن را بهتر به خاطر بسپاريد. اگر كلاس مي رويد، تمام مفاهيم مهمي كه معلمتان مي گويد را بنويسيد. نكات اصلي را نيز در كتاب درسي خود بنويسيد. حتي اگر احساس مي كنيد آن ها را درك نمي كنيد، نوشتن آن به شما كمك مي كند تا بعداً آن را به خاطر بسپاريد.

 


نكته مهم:به همراه شاگردان زرنگ دروس را مرور كنيد

 

دو دست بهتر از يكي است. يادگيري بسيار آسان تر است وقتي يك نفر كه مشتاق درس است را همراه خود داشته باشيد.  ممكن است او موضوعي را درك كرده باشد كه شما نتوانستيد به خوبي آن را بفهميد و يا بالعكس، به همين خاطر حضور فردي كه به درس خواندن علاقه دارد مي تواند به شما در تقويت مفاهيم و درك بيشتر درس كمك كند.

 


۱۱ روش براي ياديگري درس شيمي


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/1/23 ساعت: ۱۳ توسط:armoo :

۸ روش براي حل مسائل درس جبر و احتمال

در جبر، عمليات (جمع ، تفريق ، ضرب و تقسيم) كه روي متغيرها انجام مي شود، همانند عمليات انجام شده بر روي اعداد است. با اين حال، هنگام انجام اين عمليات بر روي مسائل، قوانين متفاوت وجود دارد. با آموختن اين قوانين ويژه مي توانيد به راحتي عبارات جبري را حل كنيد. در اين بخش از مجله آرموو نگاهي داريم به ۸ روشي كه مي تواند در حل مسائل درس جبر و احتمال به شما كمك كند.

 


۱)عبارات را با توان مثبت ساده كنيد

يك توان به سادگي به شما مي گويد كه چند بار پايه (تعداد زياد) را به خودي خود ضرب مي كنيد.

 


به عنوان مثال: تابع x به توان ۳ رو به x.x تبديل كنيد

توان درجه يك را به پايه ساده تر تبديل كنيد

X به توان صفر را به ۱ تبديل كنيد

 


۲)جمع توان ها، زماني كه دو پايه در هم ضرب شده اند

هنگامي كه دو توان را با همان پايه ضرب مي كنيد، مي توانيد  توان ها را با جمع كنيد.

 


 

اين قانون درمورد اعدادي كه پايه متفاوتي دارند صدق نمي كند

 


۳)تفريق توان ها، زماني كه دو پايه بر هم تقسيم شده اند

هنگاهي كه پايه ها را با هم تقسيم ميكنيم توان ها بر هم تفريق مي شوند. بايد گفت اين قانون ذر مورد اعداد كه پايه متفاوتي دارند صدق نمي كند.

 


۴)توان خارج از تابع در توان داخل تابع ضرب مي شود

زماني كه يك تابع وجود دارد. در اين شرايط، شما دو توان را ضرب مي كنيد و مسئله را به راحتي حل مي كنيد.

 


۵)مخرج كسر توان دار را منفي كنيد

 

شما مي توانيد از يك توان منفي به عنوان مخالف يك عامل مثبت فكر كنيد. از آنجا كه يك توان مثبت به شما مي گويد چند بار براي تكثير، يك توان منفي به شما مي گويد چند بار تقسيم كنيد.

 


۶)ترتيب عمليات

درست مانند هر مشكلي در رياضيات، يك مشكل جبري بايد با دستور عمليات تكميل شود. شما مي توانيد از نام اختصاري PEMDAS ، براي كمك به يادآوري پرانتز با توان ضرب، تقسيم، جمع، تفريق استفاده كنيد.

 


۷)ساده كردن عبارت

به ياد داشته باشيد، فقط درصورتي كه توان ها، پايه يكساني داشته باشند، مي توانيد ساده سازي را اعمال كنيد.

 


۸)حل معادله

زماني كه مي خواهيد يك  عبارت مجهول را حل كنيد بايد بخش مجهول را با هم و توان ها را با هم ضرب و تقسيم كنيد. توصيه مي شود هنگام حل معادلات بخش هاي مختلف را به صورت جداگانه محاسبه كنيد.

 


 

نرم افزار هايي نيز همانند Algebra Calculator نيز وجود دارند كه به صورت آنلاين معادلات جبري را حل مي كنند. البته استفاده از آن به دانش آموزان توصيه نمي شود و مگر آنكه زمان كافي براي حل معادلات را نداشته باشند. معدلات جبري در عين حال كه ممكن است زمان زيادي را از شما بگيرند، بسيار شيرين هستند و مي توانند ذهن شما را براي حل معادلات زندگي آماده كنند.

 


۸ روش براي حل مسائل درس جبر و احتمال


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/1/19 ساعت: ۱۵ توسط:armoo :

۱۰ روش براي حل مسائل درس فيزيك

درس فيزيك همانند درس رياضي بخش هاي حل مسئله اي دارد كه دانش آموزان را گاهي گيج مي كند. روش هاي بسيار ساده و منطقي براي حل هرگونه مسئله در درس فيزيك وجود دارد كه ما در اين بخش از مقالات آرموو مي خواهيم به آن ها بپردازيم.

 


۱)آرامش خودتان حفظ كنيد

اين فقط يك مسئله از درس فيزيك است، دنيا كه به آخر نرسيده!

 


۲)مسئله را دوباره مرور كنيد

خواندن درست يك مسئله باعث مي شود كه به درك بهتري از آن برسيد. آنقدر مسئله را براي خود مرور كنيد تا به دركي حتي جزئي از آن برسيد.

 


۳)رسم نمودار

 

نمي توان تصور كرد كه مسئله پس از ترسيم چقدر راحت تر خواهد بود. زماني كه مسئله را به همان ميزان كه درك كرده ايد ترسيم مي كنيد، مي توانيد به پاسخ مناسب تري برسيد.

 


۴) داده هاي خود را در يك گروه با برچسب “شناخته شده” قرار دهيد

به عنوان مثال، به شما دو سرعت داده مي شود. اولينV1 را برچسب بزنيد و آن را برابر با مقدار داده شده قرار دهيد. مقدار ديگر V2 را برچسب زده و آن را برابر با مقدار ارائه شده براي آن قرار دهيد.

 


۵) به دنبال متغيرهاي ناشناخته باشيد

 

از خود بپرسيد ‘متغيرهاي ناشناخته در اين مسئله چيست؟’ اين موارد را با عنوان “ناشناخته” طبقه بندي كنيد.

 


۶)ليستي از فرمول هايي كه فكر مي كنيد براي حل اين مسئله به كارتان مي آيد را بنويسيد

هر فرمولي كه فكر مي كنيد ممكن است براي مسئله كاربرد داشته باشد را در يك برگه جدا يادداشت كنيد.

 


۷)فرمول مناسب را انتخاب كنيد

در بعضي مواقع ممكن است فرمولهاي مختلفي براي همين مجموعه متغيرها وجود داشته باشد و ممكن است گيج شويد كه از كدام يك استفاده كنيد. از اين رو هنگامي كه فرمول را به خاطر مي آوريد، شرايطي را كه با آن فرمول مي تواند مسئله به پاسخ برسد را به ياد داشته باشيد. به عنوان مثال:  -v = u +  فقط در صورت ثابت بودن شتاب قابل استفاده است. بنابراين در يك سؤال اگر شتاب ثابت نباشد، مي دانيد كه قرار نيست در اينجا از اين معادله استفاده كنيد.

 


۸)حل معادله

 

از فرمول استفاده كنيد و مسئله را حل كنيد. در قدم اول سعي كنيد ناشناخته ها را به جواب صحيح برسانيد.

 


۹) مرتباً آخرين مرحله را براي هر مقدار ناشناخته تكرار كنيد

اگر نمي توانيد يكي از سؤالات را حل دهيد ، سراغ سؤالات آسان تر برويد و آنان را امتحان كنيد، زيرا ممكن است در صورت داشتن اطلاعاتي از ساير پاسخ ها بتوانيد به جواب سؤال سختتر برسيد.

 


۱۰)دور جواب خود يك دايره بكشيد

 

هنگام حل مسئله معمولا برگه شما بهم ريخته ميشود، بهتر است زماني كه به پاسخ مناسب مي رسيد دور ان خطي بكشيد تا هنگام مرور اين بخش مشخص شده باشد.

 


۱۰ روش براي حل مسائل درس فيزيك


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/1/18 ساعت: ۱۳ توسط:armoo :

حل مشكلات درس رياضي تنها در ۳ مرحله

درس رياضي هميشه جزو دروسي محسوب مي شود كه دانش آموزان بيشترين مشكل را در آن دارند و هميشه از اين حل مسائل آن فراري هستند. اگرچه ممكن است مشكلات رياضي به روش هاي مختلفي حل شود، يك روش كلي براي حل مشكلات رياضي وجود دارد كه ممكن است به شما كمك كند تا سخت ترين مسائل را حل كنيد. استفاده از اين استراتژي ها همچنين مي تواند به شما در بهبود مهارت هاي رياضي كمك كند. در اين بخش از مجله آرموو نگاهي داريم ۳ مرحله اي مي تواند شما را در حل مشكلات درس رياضي كمك كند.

 


مرحله اول: درك مسئله

۱)نوع مشكلتان در مسئله را مشخص كنيد

آيا اين يك مشكل كلمه اي است؟ كسر؟ معادله درجه دوم؟ قبل از شروع بايد بدانيد دقيقا در چه بخشي مشكل داريد. براي يافتن بهترين راه حل مسئله، زمان كافي براي شناسايي نوع مشكل شما ضروري است.

 


۲)مشكلتان را به دقت بررسي كنيد

حتي اگر مشكل ساده به نظر مي رسد، آن را با دقت بخوانيد. سعي كنيد براي مشكلتان راه حل پيدا كنيد. اگر مشكل پيچيده است، ممكن است لازم باشد مشكل را چندين بار بخوانيد تا به درك عميقي از آن برسيد. بايد بدانيد اكثر مشكلات شما در درس رياضي مطالعه بي دقت است.

 


۳)مشكلتان را بر روي يك كاغذ تفسير كنيد

 

براي كمك به ذهن خود در برابر مسئله اي كه با آن روبرو هستيد آن را به زبان خودتان، بر روي كاغذ تفسير كنيد. اگر در شرايطي هستيد كه نمي توانيد با صداي بلند بخوانيد، مانند زمان هايي كه در جلسه امتحان حضور داريد بهتر است مشكلتان را در برگه امتحاني تان تفسير كنيد.

 


۴)مسئله را براي خود ترسيم كنيد

زمان هايي كه كلاستان خالي است و يا در خانه خود مي توانيد يك ماژيك برداريد و مسئله را براي خود ترسيم كنيد. اشكالي كه آن ها را مي كشيد لزوما نبايد مفهوم خاصي داشته باشند، تنها بايد به درك مسئله به شما كمك كنند.

 


يك نمودار ون Venn بكشيد و مسائل را براي خود ترسيم كنيد.

۵)به دنبال الگو ها باشيد

 

گاهي اوقات مي توانيد با خواندن دقيق مسئله، يك الگوي يا الگوهاي زيادي را در يك مسئله رياضي مشخص كنيد. همچنين مي توانيد يك جدول ايجاد كنيد تا در شناسايي يك الگوي يا الگوهاي موجود در مشكل به شما كمك كند. به هر الگويي كه در مشكل شناسايي كرده ايد توجه داشته باشيد. اين الگوهاي مي تواند به شما در حل مسئله كمك كند و حتي ممكن است شما را به طور مستقيم به جواب سوق دهد.

 


مرحله دوم: يك برنامه دقيق براي خود بريزيد

۱)دريابيد كه براي حل مسئله به چه فرمول هايي نياز داريد

اگر مشكل پيچيده اي داريد، بدانيد كه در قدم اول بايد فرمول هاي  مربوطه را بررسي كنيد. مدتي را صرف مرور مفاهيم كتاب درسي خود كنيد كه به شما در حل اين مشكل كمك مي كند.

 


۲)روش هايي كه شما را براي بدست آوردن جواب اصلي كمك مي كند را بنويسيد

ليست كارهايي را كه بايد براي حل مسئله انجام دهيد، بصورت مرحله به مرحله تهيه كنيد. اين ليست به شما كمك مي كند تا در حل مسئله، متمركز باشيد. همچنين مي توانيد قبل از حل آن ، از آن براي تخمين پاسخ مسئله استفاده كنيد.

 


۳)روي مسائل آسان تر كار كنيد

 

اگر مشكلي آسان تر در دسترس است كه مشابه مشكلي است كه مي خواهيد آن را حل كنيد ، ابتدا روي مشكل آسان تر كار كنيد. حل مسئله آسانتر كه به برخي مراحل و فرمول هاي مشابه نياز دارد، به شما كمك مي كند تا مشكل سخت تر را راحتر حل كنيد.

 


۴)جواب را حدس بزنيد

سعي كنيد جواب را تخمين بزنيد قبل از اينكه واقعاً شروع به حل آن كنيد. اعداد و فاكتورهاي ديگري را كه بايد در برآورد شما نقش داشته باشند را شناسايي كنيد. برآورد خود را بررسي كنيد و ببينيد كجاي كار را اشتباه و كجا درست رفته ايد. حدس زدن جواب به شما كمك مي كند تا بخش زيادي از حل مسئله را ذهني انجام دهيد.

 


مرحله سوم: حل مسئله

۱)برنامه خود را دنبال كنيد

مراحلي را كه خود به ترتيب ثبت كرده ايد، انجام دهيد. براي حل مسئله مدام با ديدن ويدئو هاي آموزشي مختلف خودتان را گيج نكنيد و برنامه خودتان را در پيش گيريد.

 


۲)پاسخ هاي خود را با پاسخ كتاب مقايسه كنيد

 

با انجام هر مرحله، ممكن است بخواهيد پاسخهاي خود را با تخمين هايي كه براي هر مرحله آورده ايد و همچنين برآورد كلي خود براي پاسخ به مسئله مقايسه كنيد. از خود بپرسيد ، “آيا پاسخهاي من مطابق با كتاب هستند؟” اگر آنها با هم مطابقت ندارند، دليل آن را در نظر بگيريد. پاسخ هاي خود را بررسي كنيد تا ببينيد كه آيا تمام مراحل را به درستي انجام داده ايد يا خير.

 


۳)حل مسئله را با روش هاي جديدي امتحان كنيد

اگر برنامه شما كارايي ندارد، به مرحله برنامه ريزي برگرديد و يك برنامه جديد تهيه كنيد. اگر چنين اتفاقي بيفتد نااميد نشويد، اشتباهات معمولاً باعث مي شوند تجربه تان در حل مسئله بيشتر شود. اشتباهات خود را بپذيريد و حركت كنيد.

 


۴) حل مسئله را براي خود مرور كنيد

 

وقتي مشكل را به درستي حل كرده ايد، به روند خود نگاه كنيد. لحظه به لحظه تأمل در مورد مشكل و چگونگي حل آن به شما كمك مي كند دفعه ديگر كه با يك مشكل مشابه روبرو شويد ديگر خطا هاي گذشته را تكرار نكنيد. همچنين به شما كمك مي كند تا مفاهيمي را كه بايد براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد آن استفاده كنيد را شناسايي كنيد.

 


حل مشكلات درس رياضي تنها در ۳ مرحله


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/1/17 ساعت: ۱۳ توسط:armoo :

۳ راهكار براي لذت بردن از مدرسه

دوران مدرسه براي دانش آموزان معمولا دوران خوشايندي نيست، فشار امتحانات، انجام تكاليف روزانه و بسياري از موارد ديگر باعث مي شود كه دانش آموزان از مدرسه لذت نبرند واين دوران معمولا برايشان دوران خوشي نيست. چه مدرسه را دشوار، كسل كننده و استرس زا بدانيد، مي توانيد ياد بگيريد كه مدرسه رفتن را براي خود لذت بخش تر كنيد. هر انساني خواه و ناخواه بايد ۱۲ سال دوران مدرسه را پشت سر بگذارد تا بتواند وارد دانشگاه شود و يا شروع به كار كردن كند، پس بهتر است اين دوران را براي خود با تلخي نگذرانيد و تمام تلاش خود را بكنيد تا اين دوران برايتان لذت بخش تر كنيد. در اين بخش از مقالات آرموو نگاهي داريم به ۳ راهكار براي بيشتر لذت بردن از مدرسه و نكات مهمي كه بايد بدانيد.

 


راهكار اول:دوستان خوبي براي خود پيدا كنيد

۱)گروه هاي دوستي

پيدا كردن دوستي كه هم سليقه و هم فكر ما باشد بهترين راه براي لذت بردن از مدرسه است. شما به چه چيز هايي علاقه داريد؟ چه نوع موسيقي؟ چه نوع ورزشي؟ همه اين موارد با گفتگو ميان هم كلاسي هايتان شكل مي گيرد و شما مي توانيد دوستان هم سليقه خودتان را پيدا كنيد و با آن ها راجع به علاقه مندي هايتان صحبت كنيد. تمام دوستي ها زماني شكل مي گيرد كه افراد بتوانند موارد مشترك ميان يكديگر پيدا كنند.

 


 

زمان استراحت يا همان زنگ تفريح زمان بسيار خوبي براي پيدا كردن دوست است. اگر ديديد شخصي در حال انجام همان كارهايي است كه دوست داريد قدم اول را برداريد و با او شروع به صحبت كردن كنيد.
فردي را به عنوان دوست انتخاب كنيد كه بتواند شما را درك كند و به شما در مشكلات درسي و غير درسي كمك رسان باشد.
۲)شركت در كلاس هاي تفريحي بعد از ساعات مدرسه

 

يكي ديگر از راههاي عالي براي پيدا كردن دوست، پيوستن به كلاس هاي گروهي در مدرسه است. به عنوان مثال، مي توانيد به كلاس موسيقي، باشگاه شطرنج و حتي باشگاه ورزشي ديگر بپيونديد. گزينه هاي ارائه شده در مدرسه خود را بررسي كنيد و مواردي كه به آن علاقه منديد را انتخاب كنيد.

 


 

اگر مدرسه تان كلاس هاي تفريحي و ورزشي ندارد، مي توانيد با هم كلاسي هاي خود صحبت كنيد تا با هم به كلاس هاي خارج از مدرسه برويد. يا براي خود باشگاه بازي هاي كامپيوتري راه بياندازيد و بازي هاي آنلاين با هم انجام دهيد.
۳)ورزش هاي تيمي را انتخاب كنيد

 

زنگ ورزش بهترين زمان براي تشكيل گروه هاي ورزشي و پيدا كردن دوست هاي جديد است. بعضي از مدارس ورزش تيمي را ارائه مي دهند كه به شما امكان مي دهد در مقابل ساير مدارس به رقابت بپردازيد و با دانش آموزان مدارس ديگر دوست شويد. فوتبال، بسكتبال و والي بال ورزش هاي تيمي هستند كه مي توانيد از آن ها به عنوان مكاني براي پيدا كردن گروه دوستي خودتان استفاده كنيد.

 


 

اگر نمي خواهيد ورزش كنيد، در اين بازي ها شركت كنيد و دوستان خود را تشويق كنيد.
۴)فضاي صميمانه اي با هم كلاسي هايتان تشكيل دهيد

 

بدانيد كه دوران مدرسه براي شما دوراني غير قابل تكرار است، و مهمترين دوران زندگي هر فردي همين سال هاي مدرسه، پس با جدي بودن و تلخ كامي آن را سپري نكنيد. ياد بگيريد از تمام لحظاتتان استفاده كنيد. مدرسه را همانند سياهچاله ندانيد، آن را به چشم تفريحي ببينيد كه هم در آن آموزش مي بينيد و هم تجارب مهيجي بدست مي آوريد.

 


 

اين نكته مهم را بدانيد كه همه افراد مي خواهند با كسي دوست شوند كه انرژي مثبتي دارند و خنده رو هستند، نه بچه هايي كه به نظر جدي يا عصباني مي رسند.
راهكار دوم: پيدا كردن سرگرمي در مدرسه

 

۱)هر روز خودتان را براي انجام سرگرمي هاي جديد در مدرسه آماده كنيد

بسياري از اتفاقاتي كه در طول روز براي ما مي افتد از نگرش ذهني است كه ما براي خود ساخته ايم، به طور مثال اگر قبل از مدرسه حالتان خراب باشد و انرژي منفي نسبت به آن داشته باشيد، تمام روز اتفاقات تلخ براي شما مي افتد. پيشنهادي مي كنيم قبل از رفتن به مدرسه خودتان را براي سرگرمي هاي آن آماده كنيد و از قبل برنامه ريزي كنيد كه چگونه از كلاس ها و زنگ هاي تفريح خود لذت ببريد.

 


 

اولين چيزي كه در صبح مي شنويد مي تواند آهنگي باشد كه به شما انرژي مي دهد و شما را خوشحال مي كند پس در انتخاب آن دقت كافي را به خرج دهيد.
سعي كنيد هر روز يك صبحانه خوب ميل كنيد، تا مطمئن شويد كه انرژي لازم براي طي روز را داريد. خوردن ميوه مي تواند انرژي شما را براي ادامه روز تكميل كند.
۲)تزئين وسايل مدرسه(دفتر، كيف و..)

 

سعي كنيد كوله پشتي، دفترچه، مداد و خودكار و ساير وسايل مورد نياز مدرسه خود را تزئين كنيد، البته اگر باعث خوشحالي و بيشتر شدن انرژي تان مي شود. مي توانيد از استيكر هاي شخصيت هايي كه دوستشان داريد و به شما انرژي خوبي مي بخشد براي دفاتر خود انتخاب كنيد.

 


راهكار سوم: مدرسه را براي خودتان سخت نگيريد

 ۱)براي انجام تكاليف مدرسه برنامه ريزي داشته باشيد

 

براي هر دانش آموزي بار هاي پيش آمده است كه انجام تكاليف خود را فراموش كرده است و توسط معلم تنبيه شده است. بايد گفت اگر اين اتفاق چند باري رخ دهد ممكن است دانش آموز با تنبيه هاي بيشتري رو به رو شود كه همين موضوع مي تواند دوران مدرسه را براي دانش آموزان سختتر كند. با يك برنامه ريزي درست تلاش كنيد رضايت معلمان خود را جلب كنيد تا آن ها با ناخواسته باعث آزار شما نشوند.

 


۲)با معلمتان خوب رفتار كنيد

 

اين جمله براي شما هم آشنا است؟  معلم با من لج شده و ميخواد منو اذيت كنه. هيچ معلمي با هيچ دانش آموزي از عمد رفتار هاي نامناسبي انجام نمي دهد. در جلسات اول سعي كنيد به معلمتان ثابت كنيد كه جزو دانش آموزاني هستيد كه تحصيلات برايتان مهم است و موضوعات كلاس را با جديت دنبال مي كنيد. به طور مثال بعد از كلاس درس راجع به مباحث درسي پرس و جو كنيد و اشتياقتان را به درس خواندن نشان دهيد، اگر چند باري اين كار را انجام دهيد حتي اگر زماني تكاليفتان را فراموش كرديد معلمتان شما را تنبيه نمي كند.

 


۳)زمان بندي مناسب براي خوانش دروس 

 

يكي از موارد مهم زمان بندي براي خواندن دروس است كه معمولا توسط دانش آموزان ناديده گرفته مي شود. در طول هفته زمان هاي مشخصي را براي خواندن و مرور يكي از دروس خود قرار دهيد. هيچوقت نگذاريد دروس ناخوانده روي هم تلنبار شده و شب امتحان برايتان دردسر ساز شوند. نتيجه نامناسب در امتحانات و دريافت نمرات پايين باعث مي شود شما از درس و مدرسه دلزده شويد و اين دوران برايتان سخت تر بگذرد.

 


۴)حواس پرت نباشيد

 

زماني كه معلم در حال تدريس است حواس پرتي نكنيد. بسياري از شاگردان زرنگ در خانه درس نمي خوانند، آنان هنگامي كه معلم در حال تدريس است تمام هوش و حواس خود را به كار مي گيرند تا درس را  سر كلاس ياد بگيرند. حواس پرتي جزو عادات بدي است كه دانش آموزان معمولا با آن رو به رو مي شوند

 


۳ راهكار براي لذت بردن از مدرسه


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/1/11 ساعت: ۱۷ توسط:armoo :

۳ روش براي بهبود فعاليت هاي بعد از مدرسه

اگر مي خواهيد از ساعات بعد از مدرسه خود به بهترين نحو استفاده شود، در قدم اول بايد براي آن يك برنامه مناسب طراحي كنيد. برنامه اي كه مي چينيد بايد در برگيرنده تمام فعاليت هاي شما بر اساس نوع خلقيات و علاقه تان باشد. استراحت و خواب را نيز به طور حتم بايد جزو برنامه ريزي روزانه تان براي ساعات بعد از مدرسه قرار دهيد. برنامه اي كه طراحي مي كنيد بايد در برگيرنده اموري باشد كه در روند مطالعه درسي تان و يادگيري آن آسيبي وارد نكند. در اين بخش از مقالات آرموو نگاهي داريم به سه روشي كه مي تواند در برنامه ريزي فعاليت هاي بعد از مدرسه شما تأثير گذار  باشد.

 


آيا نياز به مشاوره درسي و رفع اشكال داريد؟؟

 


روش اول: طرح يك برنامه ريزي مناسب
۱)برنامه ريزي صحيح براي ساعات بعد از مدرسه
اولين كاري كه مي توانيد انجام دهيد اين است كه زمان هاي مفيد خود بعد از تعطيل شدن از مدرسه تا زماني كه به خواب مي رويد را محاسبه كنيد. تصوير واقع گرايانه اي از زمان هايي كه مي توانيد به فعاليت مفيد بپردازيد داشته باشيد. اگر ساعت ۳ بعد از ظهر از مدرسه خارج مي شويد و ساعت ۹ شب به خواب مي رويد، ۶ ساعت زمان داريد تا به فعاليت هاي روزانه خود بپردازيد كه به نظر كم مي آيد اما شما مي توانيد از ان به بهترين نحو استفاده كنيد.

يك جدول از ساعات فعاليت هاي خود طراحي كنيد و آن را به كامپيوتر و يا دفتر يادداشت خود متصل كنيد.
زمان خود را به گونه اي تقسيم بندي كنيد كه هم منطقي باشد و هم بتوانيد به تمام فعاليت هايتان بپردازيد. در اين زمينه يك مشاور تلفني مي تواند شما را به خوبي راهنمايي كند.
۲)يادداشت كردن فعاليت هاي روزانه
قبل از آنكه فهرست و يا جدول خود را تكميل مي كنيد، فعاليت هايتان را يادداشت كنيد. پيدا كردن زمان مناسب براي هر فعاليتي كه مي خواهيد انجام دهيد يكي از ضرورت هاي مهم براي شما است. بايد گفت يك سري از فعاليت ها را نبايد به صورت روزانه به اجرا در بياوريد زيرا اين عمل مي تواند شما را از انجام آن فعاليت، خسته و دلزده كند. يك سري از كار ها را نيز بايد به صورت روزانه به اجرا در بياوريد به طور مثال:

انجام تكاليف مدرسه
خوردن شام
حمام كردن
آماده كردن كيف مدرسه و قرار دادن كتاب هاي مورد نياز آن روز
۳)اولويت بندي كردن فعاليت ها
به طور حتم كار هاي زيادي را مي خواهيد به اجرا در آوريد اما به اين فكر مي كنيد كه آيا انجام همه اين كار ها ممكن است يا خير. شما بايد فعاليت هايتان را اولويت بندي كنيد و به نسبت زمان و حجم كاري تان روال درستي برايشان بدست بياوريد.

فعاليت هاي خود را نشانه گذاري كنيد و براي آنان برچسب هاي با نام A، B C قرار دهيد.
زماني كه فعاليت هاي خود را نشانه گذاري مي كنيد آگاه باشيد كه برنامه هايي كه با نشانه c علامت گذاري كرده ايد را ناديده نگيريد.
براي اتمام فعاليت هايتان زمان يا موعد مقرر تعيين كنيد تا در زمان مشخص بتوانيد آن را نتيجه برسانيد.
براي خود اهداف كوتاه مدت و بلند مدت قرار دهيد. اين اهداف به شما كمك مي كند تا انگيزتان براي اجرا فعاليت ها بيشتر شود.
۴) فهرست برنامه ريزي تان را روزانه پر كنيد
پس از انجام فعاليت هاي روزانه تان آن را در فهرست خود تيك بزنيد و يا اگر فعاليت جديدي را انجام داديد آن را يادداشت كنيد. اين عمل به شما كمك مي كند تا در پايان روز احساس بهتري نسبت به فعاليتتان داشته باشيد و در پايان هر ماه بدانيد كه در چه مواردي نقطه ضعف داريد و در چه مواردي بهترين عمللكرد را از خود نشان داده ايد.

روش دوم: مدريت فعاليت هاي ضروري
۱)ورزش كردن بعد از ساعات مدرسه
فعاليت هاي فيزيكي تأثير بسيار خوبي بر روان انسان دارد، به خصوص بعد از ساعات مدرسه مي تواند بهترين گزينه باشد. بازي هاي گروهي بهترين شرايط را فراهم كي كند تا استرس و خستگي هايي كه در مدرسه پشت سر گذاشتيد از بين برود.

۲)صرف ميان وعده هاي مقوي و سالم
با توجه به انرژي اي كه در مدرسه صرف مي كنيد، اين طبيعي است كه در پايان احساس گشنگي داشته باشيد. خوردن ميان وعده هاي انرژي زا بهترين گزينه براي شما است تا زماني كه وقت خوردن شام برسد.  ميوه هايي از جمله، سيب و موز از سالم ترين ميان وعده هايي است كه مي توانيد و انرژي تان افزايش پيدا كند.

 


حتما بخوانيد:مطالعه صحيح دروس تنها در ۴ مرحله

۳) انجام تكاليف بعد از خوردن شام
بهترين زمان براي انجام تكاليف بعد از خوردن شام است، البته به شرطي كه تكاليف خود را بر روي زمين و خوابيده يا نشسته انجام ندهيد. زمان خود را تلف نكنيد و تا آنجا كه مي توانيد از وقت شام خوردن استفاده كنيد، براي معاشرت با خانواده و تلويزيون ديدن.

۴) قبل از خوابيدن خودتان را آرام كنيد
قبل از خوابيدن زمان مناسبي است كه خودتان را فكر هاي آزار دهنده رها كنيد و كار هايي را انجام دهيد كه باعث آرامشتان شود. در اين زمان مي توانيد برنامه تلويزيوني مورد علاقه تان را مشاهده كنيد و يا موسيقي گوش كنيد.

در فهرست برنامه ريزي تان تمام موارد از جمله تايم استراحت را يادداشت كنيد.
ريلكس كردن قبل از خواب باعث مي شود انرژي هاي منفي از شما دور شود و بتوانيد راحتتر بخوابيد.
۵)كيف مدرسه تان را قبل از خوابيدن آماده كنيد
براي اينكه صبح روز مدرسه استرسي نداشته باشيد بهتر است از شب قبل كتاب ها، جزوات و هر نوع وسيله اي كه در مدرسه به آن نياز داريد را آماده كنيد.

اين كار باعث مي شود زماني كه از خواب بيدار مي شويد زمان كافي براي خوردن صبحانه را داشته باشيد.

 

 

روش سوم: به برنامه ريزي تان وفادار باشيد
۱)ساعات اضافي اي را به برنامه تان اضافه نكنيد
اگر مي خواهيد برنامه ريزي كه انجام مي دهيد باعث پيشرفت و موفقيت شما بشود، زمان ها را مدام كم و زياد نكنيد. به طور مثال از در روز ۲ ساعت را به مطالعه اختصاص مي دايد بهتر است اين زمان را زياد يا  كم نكنيد.

اگر گمان مي كنيد در مطالعه يكي از دروستان مشكل داريد و نمي توانيد آن را در زمان مقرر تمام كنيد بهتر است زمان بندي كلي تان را تغيير دهيد به طور مثال ۲.۳۰ ساعت را به مطالعه بپردازيد، نه اينكه يك روز را ۵ ساعت درس بخوانيد و روز بعد ۱ ساعت زمان براي مطالعه آن درس اختصاص دهيد.
۲)انعطاف پذير باشيد
مواقعي كه امتحان داريد و به طور مثال يك هفته زمان براي خواندن آن داريد سعي كنيد فرآيند مطالعه را به گونه اي تنظيم كنيد كه به برنامه ريزي شما آسيبي وارد نكن.

در برنامه ريزي تان ثابت قدم باشيد و نگذاريد مواردي همچون امتحانات به آن آسيبي وارد كند.
۳) وقت تلف نكنيد
در انجام فعاليت هاي ورزانه خود تعلل نكنيد! زمان هايي است كه دوستان و يا خانواده مارا دعوت به ميهماني و يا صرف غذا در رستوران و يا ديدن تئاتر و سينما مي كنند اما انجام اين كار ها مي تواند وقتمان را تلف كند و انجام امور روزانه عقب بياندازد.

براي اين انجام اين امور يك زمان مشخص تعيين كنيد، به طور مثال روز پنج شنبه يا جمعه را به انجام اين امور اختصاص دهيد.
۴)مزاياي يك برنامه ريزي صحيح را بشناسيد
تا زماني يك برنامه ريزي درست نداشته باشيد مزايا و فوايد آن را تشخيص نمي دهيد. افرادي كه براي كار هاي روزانه شان برنامه ريزي صحيحي ندارند مداوما با استرس و اضطراب رو به رو مي شوند كه باعث آشفتگي ذهني شان مي شود. برنامه ريزي صحيح باعث مي شود تا در انجام امور خود نظم داشته باشيد و در نتيجه به آرامش رواني برسيد.

 


با مشاوره تلفني آرموو تمام مشكلات درسي ات رو بر طرف كن!

منبع:۳ روش براي بهبود فعاليت هاي بعد از مدرسه


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/12/10 ساعت: ۱۵ توسط:armoo :

مطالعه صحيح دروس تنها در ۴ مرحله

زمان مطالعه دروس حجم عظيمي از اطلاعات كتاب ها و خلاصه هاي درسي بايد در ذهن شما ثبت شود به گونه اي كه تا مدت زمان نسبتا طولاني در ذهنتان بماند اما اين اتفاق برايتان افتاده كه هنگام مطالعه ذهنتان آرامش نداشته باشد و هر چه مي خوانيد فراموش شود؟ شما بايد روش ها و مراحل صحيح مطالعه را در خود توسعه دهيد. در قدم اول بايد تصميم بگيريد روش درس خواندتان را تغيير دهيد و اما اين اتفاق زماني به وقوع مي پيوندد كه شما مهمترين و راحت ترين مراحل مطالعه را ياد گرفته باشيد. ما در اين بخش از مقالات آرموو ۴ مرحله صحيح دروس را به شما مي آموزيم:

 


آيا نياز به مشاوره درسي و رفع اشكال داريد؟؟

 


مرحله اول: آماده شدن براي مطالعه
۱)مديريت زمان
يك برنامه هفتگي تهيه كنيد و روز مشخصي را در هر روز به مطالعه اختصاص دهيد، اين برنامه مي تواند يك ساعت يا حتي ۳ ساعت باشد اما همين مدت زمان مي تواند نمرات درسي شما را بسيار افزايش دهد. ساعات مطالعه بنا به اهداف شما و به نسبت دروس پايه اي كه در آن درس مي خوانيد متفاوت خواهد بود. در برنامه ريزي درسي خود مصر باشيد و تحت هر شرايطي آن را هر روز اجرايي كنيد اما از اينكه مدت زمان كوتاهي از آن برنامه خارج شويد نهراسيد و به خودتان اطمينان دهيد كه  زمان از دست رفته را جبران خواهيد كرد.

شما نياز داريد تا ميان برنامه درسي مدرسه، كار هاي روزانه و كلاس هاي فوق برنامه تان تعادل ايجاد كنيد و در اين زمان است كه ميبينيد چگونه نمرات درس تان بالا خواهد رفت. به ياد داشته باشيد تحصيلات شما از اهميت بسيار زيادي برخوردار است و مي تواند باعث موفقيت هاي زيادي را براي شما رقم بزند.
براي كلاس هاي كالج، بايد ساعاتي را كه در هر كلاس مي خوانيد، پايه گذاري كنيد كه برحسب ميزان دشواري شان زمان هاي مشخصي را براي آنان اختصاص دهيد.
۲)دست بجنبون!
براي مطالعه يك درس و تنظيم متناسب با آن بهترين سرعت را براي خود پيدا كنيد. بعضي دروس ممكن است برايمان لذت بخش باشد و  بتوانيم با سرعت بيشتري آن درس را مطالعه كنيم و مفاهيمش را در ذهن بسپاريم. اگر به يك درس علاقه اي نداشته باشيد مطالعه برايتان سخت مي شود و زمان مطالعه نيز طولاني خواهد شد. زماني كه احساس مي كنيد مطالعه يك درس برايتان راحتر است و بهتر آن را در ذهن خود ثبت كنيد و هيچوقت بيشتر يا كمتر از آن حد مطالعه نكنيد.

مطالعه در فواصل ۲۰ دقيقه به شما كمك مي كند تا اطلاعات را بهتر به ذهن بسپاريد.
اگر به طور كلي عادت داريد آهسته درس بخوانيد بدانيد بايد مدت زمان بيشتري را براي خود تعيين كنيد.(به طور مثال اگر مشاور به شما مي گويد ۳ ساعت مطالعه كنيد شما بايد با در نظر گرفتن اين عادت خود ۴ تا ۵ ساعت را به مطالعه اختصاص دهيد)
۳)استراحت كافي
زمان مناسبي را براي استراحت خود مشخص كنيد. به طور ميانگين بين ۸ تا ۶ ساعت هر فرد در طول شبانه روز را بايد به استراحت و خواب اختصاص دهد.  براي اينكه شب ها را آرام تر سپري كنيد بهتر است روز خود را با ورزش و پياده روي آغاز كنيد تا در پايان روز به آرامي بخوابيد. استراحت و خواب مناسب تأثير بسيار مثبتي بر تمركز و بهبود در عملكرد يادگيري مي شود.

اگر هنگام مطالعه احساس خواب آلودگي داريد بهتر است با انجام ورزش هاي كششي اين خستگي را از تن خود بيرون كنيد و يا ۱۵ تا ۳۰ دقيقه استراحت كنيد سپس مطالعه را آغاز كنيد.
۴)مطالعه ي عميق
چند سالي است كه ابزاري همچون گوشي موبايل، تبلت و كامپيوتر از اركان اصلي زندگي هر انسان شده اند، اين ابزار ها تمركز را از ما گرفته اند به صورتي كه حتي اگر نخواهيم، ناخودآگاه به سمت اين ابزار ها مي رويم و سايت هاي خبري و يا شبكه هاي اجتماعي خود را چك مي كنيم. اگر بخواهيم با تمركز لازم به مطالعه بپردازيم بايد گوشي موبايل، تبلت و كامپيوتر خود را از محيطي كه در آن مطالعه مي كنيم دور كنيم.

سايت ها و اپليكشن هايي كه بيشترين زمان را در آن مي گذرانيد براي مدتي بلاك كنيد و يا پاك كنيد تا اگر لزوما بايد از موبايل يا كامپيوتر خود در حين درس خواندن استفاده كنيد اين موارد مانع تمركزتان نشود.
۵) ذهن خود را از هر موضوعي كه ربطي به موضوع مورد مطالعه شما ندارد، پاك كنيد
جدولي بسازيد و همه مواردي كه به آن فكر مي كنيد و مانع تمركز شما مي شود را در آن يادداشت كنيد. بهتر است اين كار را قبل از آغاز مطالعه انجام دهيد.

 


مرحله دوم: تنظيم فضاي مطالعه
۱)بهترين مكان مطالعه را براي خود مشخص كنيد
در مكاني كه مي خواهيد به مطالعه بپردازيد، بايد احساس راحتي كنيد نه اينكه از آن لذت ببريد! اگر از نشستن در كتابخانه متنفر هستيد، مكاني بهتر مانند مبل يا صندلي هاي راحتي براي مطالعه پيدا كنيد. موقع مطالعه بهتر است لباس هاي راحتي بپوشيد و از پوشيدن لباس هاي تنگ و سخت خود داري كنيد.

مكان هايي را براي مطالعه انتخاب نكنيد كه احساس خواب آلودگي را به شما مي دهند، مكان هايي همچون اتاق خواب و يا تخت خواب بدترين گزينه هستند براي مطالعه در زماني كه احساس خستگي مي كنيد.
۲)انتخاب موزيك مناسب
بسياري از افراد نمي توانند هنگام مطالعه به موزيك گوش دهند زيرا موجب حواس پرتي شان مي شود اما افراد زيادي هستند كه هنگام مطالعه گوش دادن به موسيقي موجب به تمركز بيشترشان مي شود. توصيه مي شود اگر جزو آن دسته از افراد هستيد كه هنگام مطالعه بايد به طور حتم موسيقي گوش دهيد از موسيقي هاي بي كلام (instrumental) با سبك كلاسيك، ترينس ( trance )، باروك (baroque)و موزيك هاي فيلم استفاده كنيد.

۳) به صداي طبيعت گوش دهيد
صداي طبيعت به شما كمك مي كند تا بتوانيد راحتر به تمركز برسيد بدون اينكه ذهنتان آشفته شود. صداهاي طبيعي همچون صداي باران، رعد و برق، باد، آبشار و جنگل مي تواند به شما در حين مطالعه احساس خوشايندي ببخشد.

۴)تلويزيون را خاموش نگه داريد
اگر زماني كه به مطالعه مي پردازيد تلويزيون روشن باشد مي تواند تمام تمركز شما را بگيرد و ذهن شما آشفته كند. شايد برايتان پيش آمده باشد، زماني كه در حين مطالعه تلويزيون تان روشن بوده است هر چقدر هم مطالعه كنيد چيزي يادتان نمي ماند، بايد گفت اين طبيعي است كه روشن بودن تلويزيون باعث مي شود ذهنتان دچار پرش شده و چيزي از كتاب را به خاطر نياورد.

۵)ميان وعده مقوي
از ميان وعده هاي سالم استفاده كنيد، ميان وعده هايي كه داراي چربي و شكر باشند. سعي كني از ميوه و سبزيجات تازه براي ميان وعده خود استفاده كنيد. از موارد ديگري كه مي توانيد براي ميان وعده خود استفاده كنيد شكلات تلخ  به همراه چاي يا آب است.

از خوردن حجم زيادي از موادي كه شكر و كربوهيدرات دارند همچون نودل، چيپس و شيريني جلوگيري كنيد. خوردن نوشيدني هاي انرژي زا هنگام مطالعه مي تواند بسيار مضر و آسيب رسان باشد.
مرحله سوم: استفاده از روش هاي مؤثر در مطالعه
۱)اين پنج روش را امتحان كنيد
پيش مطالعه (survey) ، سؤال پرسيدن(question)، مطالعه دقيق (read)، با صدا خواندن (recite)، مرور كردن (review) اين روش را به SQ3Rمي نامند.

با پيش مطالعه آغاز كنيد، اين به معني نگاه كردن به سر فصل ها تا به جستجو در جدول ها، شكل ها و كلمات پررنگ است.
سپس براي هر عنوان سؤالي را طرح كنيد.
شروع به مطالعه دقيق كنيد و تلاش كنيد تنها يك بار اما به صورت عميق كتاب را مطالعه كنيد.
يك بار كتاب خود را با صدا براي خود بخوانيد.
يك بار مرور كتاب را مرور كنيد و مطمئن شويد كه چيزي را جا نيانداخته ايد.
۲)مطالب مهم را براي خود نشانه گذاري كنيد
هنگامي كه يك مطلب را مي خوانيم متوجه موضوعات اساسي و مهم آن مي شويم و بهتر است در همان لحظه آن مطالب را هايلايت(نشانه گذاري) كنيد. توصيه مي شود كه به تعداد دفعات زياد اين كار را انجام ندهيد زيرا هنگام مرور كردن موجب خطا در خوانش شما مي شود.

هايلايت كردن يا همان نشانه گذاري كردن سرعت شما را در هنگام خلاصه برداري و مرور كردن افزايش مي دهد.
اگر كتابي كه مطالعه مي كنيد كتاب درسي مدرسه يا دانشگاهتان است مي توانيد هنگام نشانه گذاري از برچسب نيز استفاده كنيد تا نظرات مهم معلمتان را در آن بخش يادداشت برداري كنيد.
۳)مطالب را خلاصه برداري كنيد
بهنگام مطالعه و مرور كتاب سعي كنيد مطالب را به زبان خودتان يادداشت برداري كنيد.

اگر در خلاصه برداري به هنگام مطالعه مشكل داريد، تلاش كنيد پس از مطالعه آن را به فرد ديگري آموزش دهيد زيرا اين امر به شما كمك مي كند تا مطالب كتاب براي شما راحتر تحليل شوند.
هنگام خلاصه برداري سعي كنيد با رنگ ديگري آن مطلب را يادداشت برداري كنيد. زيرا مغز شمال هنگام مطالعه با تمايز بيشتري آن مطالب را ذهنتان بارگذاري مي كند.
۴) براي خود فلش كارت بسازيد
اگر مطالبي كه مي خوانيد به نظرتان مهم است آن را در فلش كارت خود يادداشت كنيد تا در زمان هايي كه منتظر اتوبوس يا مترو هستيد و در زمان هاي پرت شده ديگرتان از ان ها استفاده كنيد.

فلش كارت هاي خود را مي توانيد به صفحه كامپيوتر، ميز درسي و مكان هاي ديگر بچسبانيد تا بتوانيد راحتتر مطال را مرور كنيد.
۵) ميان جملات يا كلمات پيوند ايجاد كنيد
مؤثرترين روش براي حفظ اطلاعات، پيوند دادن آن به اطلاعاتي است كه در ذهن شما جاي گرفته است. استفاده از اين روش يادگيري را براي مطالبي با حجم زياد آسان تر مي كند.

از سبك يادگيري خود استفاده كنيد. به آنچه در حال حاضر مي آموزيد و به راحتي به ياد مي آوريد فكر كنيد – متن آهنگ؟ نشانه ها؟ تصاوير؟ سعي كنيد مطلبي را كه مي خوانيد و در ذهنتان پايدار نمي ماند را به يكي از موضوع هاي مورد علاقه تان ارتباط دهيد تا براي هميشه در ذهنتان بماند.
۶)مطالب را به چند بخش تقسيم كنيد
يكي از بهترين روش هايي كه فرآيند يادگيري را براي شما مي تواند آسان تر كند اين است كه شما مطالب را چند بخش تقسيم كنيد. شما مي توانيد موارد را بر اساس موضوع، كلمات كليدي يا هر روش ديگري كه براي شما معقول باشد، گروه بندي كنيد.

۷) مطالب را در يك برگه يادداشت كنيد
سعي كنيد در يك صفحه يا دو صفحه به صورت متراكم يادداشت برداري كنيد و در طول روز اين دو صفحه را مداوما مرور كنيد. شايد بپرسيد اين چه فرقي با كتاب دارد و چرا خود كتاب را مرور نكنيم؟ بايد گفت مرور كل تاب مي تواند از نظر رواني شما را خسته كند اما زماني كه در دو برگ به صورت متراكم مطالب را يادداشت برداري مي كنيد با توجه به حجم كم آن نسبت به كتاب احساس بهتري را مي تواند منتقل كند.

مرحله چهارم: مطالعه ي پر بازده
۱)استراحت كنيد
بعد از هر ساعت مطالعه بهتر است بين ۵ تا ۳۰ دقيقه استراحت كنيد. در اين زمان مي توانيد بخوابيد يا يك فيلم ببينيد اما بهتر است كاري را انجام دهيد كه بيشترين لذت  را براي شما دارد و ذهنتان را مي تواند در چند دقيقه به آرامش برساند.

در زمان استراحت خود بهتر است كار هاي فيزيكي انجام دهيد به طور مثال كمي ورزش كنيد، با حيوان خانگي تان بازي كنيد يا بدويد. هر كاري كه بتواند ضربان قلب شما را بالا ببرد در روند مطالعه شما بسيار مفيد خواهد بود.
۲) از يك كلمه خاص براي بالا بردن تمركزتان استفاده كنيد
شايد براي شما نيز پيش آمده است كه هنگام مطالعه و يا زمان هايي كه معلم شروع به درس دادن مي كند ذهنتان دچار آشفتگي شده و تمركزتان از دست برود. در اين زمان ها بهتر است يك كلمه يا واژه خاص براي خود انتخاب كرده و مدام آن را تكرار كنيد تا فكر هايي كه باعث آشفتگي تان مي شود از ذهنتان پاك شده و با تمركز بيشتر به مطالعه ادامه دهيد.

۳) يادداشت برداري مفيد در كلاس
زماني كه در كلاس هستيد مطمئن شويد كه از تمام حرف ها ي مهم معلمتان يادداشت برداري كرده ايد. تلاش كنيد در طول همان روز مروري بر يادداشت هاي خود داشته باشيد. يادداشت هاي خود را مرتب كنيد به طور مثال اگر يادداشت هايتان بدخط است آن را بازنويسي كنيد.

۴)براي خود علاقه مندي ايجاد كنيد
اگر مطالعه كردن برايتان فرآيندي خسته كننده است و حتي با فكر اينكه با مطالعه بيشتر مي توانيد دانشتان را افزايش دهيد و يا شغل مناسب تري پيدا كنيد شما را نمي تواند قانع كند بهتر است علاقه مندي هاي ديگري براي خود بيابيد.

۵) مطالب سخت تر را در قدم اول بخوانيد
هنگامي كه مطالب سخت تر را مي خوانيد ديگر خواندن مطالب ساده تر كاري دشواري به نظر نمي رسد و مي تواند فرآيند مطالعه را برايتان لذت بخش تر كند. خواندن مطالب سخت ممكن است كمي انرژي شما را بگيريد اما با يك استراحت كوتاه مي توايند به خواندن مطالب ساده تر برويد تا فرآيند مطالعه به پايان برسد.

۶)مطالعه ي گروهي

هم كلاسي هايتان را مجاب كنيد تا با شما همراه شده و در كنار هم مطالعه كنيد. مطالعه گروهي فوايد بسيار زيادي دارد از جمله هنگام بروز مشكل در يك مبحث كسي هست كه به شما آموزش دهد و شما را كمك كند تا آن مطلب را آسان تر بياموزيد.مي توانيد هر هفته يك مبحث را انتخاب كرده و با هم به مطالعه آن بنشينيد.

با مشاوره تلفني آرموو تمام مشكلات درسي ات رو بر طرف كن!

 


منبع:مطالعه صحيح دروس تنها در ۴ مرحله


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/12/6 ساعت: ۱۶ توسط:armoo :

۱۰ نشانه مهم اضطراب دانش آموزان در كلاس

احساس اضطراب يك واكنش نسبتاً عادي هنگام تجربه موقعيت هاي هيجان انگيز، استرس زا يا جديد است. با اين حال، دانش آموزاني كه در مدرسه اضطراب دارند مي توانند يك اختلال جدي تري داشته باشند كه نياز به درمان دارد. اضطراب هنگامي شروع مي شود كه دانش آموز را از فرصت هايي مانند شركت در فعاليت هاي خارج از برنامه يا مشاغل اجتماعي دور كند. در اين بخش از مجله آرموو نگاهي داريم به ۱۰ نشانه مهم اضطراب دانش اموزان در كلاس.

انستيتوي ملي بهداشت روان گزارش مي دهد كه تقريباً ۲۵٪ از نوجوانان بين ۱۳ تا ۱۸ سال دچار اختلال اضطراب هستند و كمي كمتر از ۶٪  آن ها دچار اختلال اضطراب شديد هستند. اين بدان معناست كه از هر چهار نوجوان يك نفر با اضطراب دست و پنجه نرم مي كند كه بر زندگي روزمره آنها تأثير منفي مي گذارد.

 


آيا نياز به مشاوره درسي و رفع اشكال داريد؟؟

 


۳ شكل اضطراب در دانش آموزان
معمولاً اضطراب در كودكان و نوجوانان از مهدكودك تا كلاس دوازدهم به سه شكل مختلف بروز مي كند: امتناع از رفتن به مدرسه، اضطراب امتحان و اضطراب اجتماعي.

اين سه شاخه اضطراب دانش آموزان مي تواند در اثر عوامل مختلف ايجاد شود و معمولاً نشانه اي از يك اختلال اضطرابي عميق تر است.

پنج نوع عمده از اختلالات اضطرابي وجود دارد، اين موارد شامل اختلال اضطراب عمومي، هراس، اختلال وسواس فكري، اختلال اضطراب پس از آسيب ديدگي و اضطراب اجتماعي است.

از آنجايي كه اضطراب دانش آموزان معمولاً يكي از عمده ترين اختلالات ناشي اتفاقاتي است كه در مدرسه رخ مي دهد، درك كردن معلمان از اهميت بالايي برخوردار است زيرا درك اين امر به منظور پشتيباني و ارائه منابع مؤثر براي بهتر شدن دانش آموزان بسيار اهميت دارد. مؤثرترين روش براي كمك به دانش آموزان كه مداوما اضطراب دارند، دانستن چگونگي پرداختن به آن است.

غالباً به اضطراب دانش آموزان بي توجهي هايي صورت مي گيرد و رفتار غيرقابل پيش بيني آنها، مانند حاضر نشدن بر كلاس، ممكن است غيرمسئولانه تلقي شود. اگر معلمان آمادگي داشته باشند و بتوانند كاري كنند كه دانش آموز از ميزان اضطرابش كم شود، مي تواند محيط امني را ايجاد كنند تا دانش آموز احساس بهتري در كلاس درسي خود داشته باشد و با احساس بهتري به تحصيل بپردازد.

 


۱)تغييرات عاطفي
زماني كه دانش آموزان اضطراب را تجربه مي كنند كه به صورت مداوم با آن مواجه مي شوند و اين امري خارج از كنترل مي شود براي آنان طوري كه با يك اتفاق ساده و كوچك مي توانند رفتار هاي غير منطقي از خود بروز دهند. دانش آموزاني كه با اضطراب هاي خارج از كنترل دست پنجه نرم مي كنند بسيار تحريك پذيرند و هر اتفاقي مي تواند باعث اضطراب بيشتر آنان شود.

دانش آموز ممكن است همچنين  احساس بي قراري داشته باشد كه براي جلوگيري از وضعيتي كه از نظر آنان تهديدآميز است رفتار هاي غيرمنتظره اي بروز مي دهند. به طور مثال در حين امتحان اين اضطراب مي تواند باعث شود دانش آموز به يك باره از كلاس بيرون بيايد و از امتحان دادن امتناع كند.

تغييرات عاطفي همچنين مي تواند ترس بيش از حد و غير منطقي از انجام كار هاي روزانه، عصبي بودن و عزت نفس پايين در فرد ايجاد كند.

 


۲)تغييرات اجتماعي
يكي از اضطراب هايي كه در دانش آموزان رخ مي دهد، تغييرات و موقعيت هاي اجتماعي است كه براي آنان رخ مي دهد. به طور مثال دانش آموزاني كه داراي اضطراب هاي اجتماعي هستند نمي توانند همانند دوستان خود به فعاليت هاي اجتماعي معمول خود بپردازند، آنان با آوردن بهانه هايي تلاش مي كنند تا از هر گونه فعاليتي در اجتماع سرباز بزنند. اضطراب هاي اجتماعي به طور معمول از ميانگين سني ۱۳ سالگي شروع مي شود و تا دوران دبيرستان به حساسيت بيشتري مي رسد.

دانش آموزاني كه داراي اضطراب هاي اجتماعي هستند، انزوا طلب و گوشه گير مي شوند و به همين علت مدت زمان زيادي را به تنهايي مي گذرانند. در برخي موارد كه اضطراب اجتماعي در افراد بسيار شدت پيدا مي كند، دانش آموزان به اختلال لالي(سكوت) اختياري مبتلا مي شوند. معلمان در مدرسه بايد رفتار هاي دانش آموزان را زير نظر بگيرند تا در صورت نشانه هاي رفتاري غير عادي و يا سركشانه بتوانند در موقعيت مناسب آن ها را براي درمان جدي تر به مشاوران معرفي كنند.

 


۳)تغييرات فيزيكي
زماني كه تغييرات فيزيكي به علت اضطراب شديد شروع مي شود، براي بدست آوردن بهترين نتيجه بايد نمونه هاي آن را مورد بررسي قرار داد. برخي از نشانه هاي تغييرات فيزيكي مي تواند شامل: سردرد، سرگيجه، تعريق بدن، درد در عضلات، حالت تهوع و بيماري معدوي، خستگي بيش از حد، كم اشتهايي و بي اشتهايي غير معمول باشد.

نكته: بايد گفت سردرد  هاي متناوب و دوره اي به طور حتم نشانه از اضطراب دانش آموزان نيست و ممكن است عوامل ديگري همچون كمبود ويتامين و مشكلات ديگر باشد كه بهتر است براي درك درست آن به پزشك مراجعه كنيد.

 


حتما بخوانيد:۶ نوع از اختلالات يادگيري و علائمي كه بايد بدانيد

۴)آشفتگي(اختلال) در خواب
خوابيدن نقش بسيار اساسي در سلامتي هر فرد دارد. توصيه مشاوران و روانشناسان براي دانش آموزاني با سنين ۱۳ تا ۱۸ سال اين است كه بين ۸ تا ۱۰ ساعت را در طول روز به خوابيدن و استراحت اختصاص دهند. اضطراب ها در دانش آموزان مي تواند تأثيرات بسيار منفي اي بر خواب آنان بگذارد. مشكلاتي در خوابيدن، خواب ماندن، كابوس هاي وحشتناك و خستگي بعد از خواب مي تواند نشانه هايي از اضطراب دانش آموزان باشد. براي پيش گيري بهتر است از نشانه هاي رفتاري اي كه بدون علت اتفاق مي افتند به سادگي گذر نكنيد و آنان را جدي بگيريد.

۵)عملكرد ضعيف مدارس
مدارس با عملكرد ضعيفشان در نوع آموزش و روش تربيتي مي توانند باعث ايجاد اضطراب در دانش آموزان مي شود. دانش آموزاني كه از اضطراب رنج مي برند ممكن است به دليل بيماري هاي جسمي ناشي از اضطراب از مدرسه اخراج شوند و يا به دليل اختلال خواب و نگراني مداوم، تمركز شان را در كلاس درس از دست بدهند.

علائم مشخص شده شامل كاهش در نمرات، تكاليف غالباً گمشده و مشكل در تمركز است.

 


۶) حملات اضطرابي و ترس هاي ناگهاني
از نشانه هاي هجوم اضطراب و ترس هاي ناگهاني اختلال اضطراب است، هر چند همه افرادي كه داراي اضطراب هستند دچار اين حملات نمي شوند. افراد بسيار زيادي نمي توانند اين حملات سخت را تحمل كنند و تجربه كردن آن برايشان دشوار است. توجه به اين نكات حائز اهميت است كه اگر دانش آموزان اين نوع نشانه هاي رفتاري از خود بروز دهد بايد بدانيد  كه ممكن است دچار حمله اضطرابي شده باشد شامل: سرگيجه، ناراحتي و يا درد معده، مشكلاتي در تنفس، درد در قفسه سينه، بي حسي در برخي از اندام هاي بدن و احساس كرختي

معلمان بايد در اين شرايط يك محيط مناسب را براي دانش آموز فراهم كنند و به آنان توجه كنند تا خدايي ناكرده به اتفاقات ناگوار و تلخي منجر نشود.

۷)امتناع از مدرسه رفتن
يكي از بارزترين علائم اضطراب دانش آموزان امتناع از مدرسه يا هراس مدرسه است. اين در شرايطي است كه دانش آموز براي نرفتن به مدرسه، هر بهانه اي مي آورد و گاها خود و خانواده اش را به خطر مي اندازد. در موارد شديد امتناع از مدرسه رفتن دانش آموزان و فرار آنان به هر بهانه اي از مدرسه منجر به اخراج آنان از مدرسه مي شود.

 


۸)اختلال بدخلقي (tantrums)
رفتار غير قابل پيش بيني و يا به قولي قشقرق در دانش آموزان با هر سن مي تواند به وجود آيد. به طور مثال دانش آموزاني كه داراي اين اختلال هستند ممكن است در موارد حاد اين امر باعث ترك تحصيلشان بشود و ضربه هاي بزرگي به آنان وارد كند. دانش آموزان بدخلق ممكن است باعث ايجاد آشوب هنگام سخنراني ها، كلاس هاي درس يا محيط مدرسه شوند و تمركز دانش آموزان ديگر را نياز بهم بريزند.  بهتر است معلمان و مديران مدرسه در صورت مشاهده اين نوع رفتار ها سعي بر ريشه يابي اين موضوع و برطرف كردن مشكل اساسي بكنند.

۹)وسواس در جهت كمال گرايي
دانش آموزان كه داراي اضطراب هاي به ويژه اضطراب در عملكرد هستند داراي وسواس كمال گرايي هستند. اين نوع افراد به خود فشار هاي زيادي را وارد مي كنند تا اشتباه نكنند و خوشان را كامل نشان دهند. وسواس در كمال گرايي مي تواند عزت نفس دانش آموزان را كم كنند و آسيب هاي جبران ناپذيري را به آنان وارد كنند.

 


۱۰) عادات نامناسب در فرض كردن امور
يكي از مشكلات شايع در دانش آموزان اضطرابي آن است هميشه بدترين فرض ممكن را در انجام امور خود دارند، به طور مثال زماني كه امتحان مي دهند احساس مي كنند بدترين نمره را مي آورند و توسط هم كلاسيان، معلم و والدين خود مورد سرزنش قرار مي گيرند. دانش آموزاني با اين نوع نشانه هاي رفتاري بهتر است مدت زمان كوتاهي توسط مشاوران آموزش هاي لازمه را ببينند تا اين عادات و رفتار هاي نامناسب را ترك كنند تا در سنين بزرگسالي با همسر، فرزند و در موقعيت شغلي و اجتماعي به خود و ديگران آسيب وارد نكنند.

 


كلام آخر:
معلمان نبايد تنها به آموزش تكيه كنند و نسبت و به خلق و خوي هاي رفتاري دانش آموزان بي تفاوت باشند، با توجه به اينكه دانش آموزان اكثر اوقات خود را در مدرسه به سر مي برند معلمان راحتر مي توانند نشانه هاي رفتاري كه باعث بروز مشكل در نوع درس خواندن و مسائل اجتماعي آنان مي شود را شناسايي كنند. بهتر است اين نوع دانش آموزان را بهتر درك كرد و در صورت لزوم آنان را با يك مشاوره تلفني بهتر و بيشتر راهنمايي كرد.

 


با مشاوره تلفني آرموو تمام مشكلات درسي ات رو بر طرف كن!

 


منبع:۱۰ نشانه مهم اضطراب دانش آموزان در كلاس


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/12/5 ساعت: ۱۳ توسط:armoo :

سؤالات متداول دانش آموزان در مشاوره درسي

دانش آموزان به طور معمول از همان دوره ابتدايي تا متوسطه بايد راهنمايي و مشاوره درسي شوند تا دچار افت تحصيلي، پريشاني و اضطراب نباشند و بتوانند مسير پيشرفت خود را به خوبي شناسايي كنند و بر آن قدم بردارند. اكثر والدين نمرات درسي فرزندشان را اولويت قرار مي دهند و ميزان تفهيم دروس برايشان اهميتي ندارد. دانش آموزاني كه والدين شان به آنان سخت گيري هاي بيش از اندازه براي كسب نمرات بالا مي كنند با مشكلات بسيار زيادي روبه رو مي شوند كه ممكن است تا بزرگسالي با آن ها همراه باشد.

 


آيا نياز به مشاوره درسي داريد؟؟
 

دانش آموزاني كه تنها براي كسب نمره آزمون مي دهند از روش هاي ناصحيحي همچون تقلب، حاضر نشدن  در كلاس و موارد بسيار زيادي كه تنها خصوصيت دروغ گفتن را در آنان تقويت مي كند و هيچ كمكي در جهت بهبود عملكردشان ندارد استفاده مي كنند. در اين بخش مجله آرموو نگاهي داريم به سؤالات و دغدغه هاي دانش آموزان و ارائه روش هاي صحيح به آنان:

 


موقع درس خوندن خوابم مي گيره و نمي تونم درست تمركز كنم بايد چيكار كنم؟
طبق اطلاعاتي كه دانشمندان بدست آورده اند دلايلي كه افراد هنگام درس خواندن خوابشان مي گيرد به دلايل:۱)در حالت هاي خميده و يا دراز كشيده درس مي خوانند ۲) وضعيت بدني خود را هنگام درس خواندن تغيير نمي دهند ۳)به كتابي كه مي خوانند علاقه اي ندارند ۴)نوع تغذيه شان نامناسب است.

 


چطور مي تونم هم درس هامو بخونم هم بازي كنم؟
برنامه ريزي در زندگي هر فرد نقش بسيار مؤثري دارد. دانش آموزان زمان هاي خارج از مدرسه خود را اكثرا به بازي كردن، تلويزيون ديدن و كلاس هاي آموزشي مي گذرانند و ساعات كمي را به درس خواندن اختصاص مي دهند. معلمين و مشاوران بايد به دانش آموزان كمك كنند تا با يك برنامه ريزي صحيح ميان كلاس هاي آموزشي، تفريحات و خواندن دروس مدرسه شان تعادل ايجاد شود.

هميشه موقع امتحانام استرس دارمو و نمي تونم درست درس بخونم

با توجه به برنامه ريزي درسي ضعيف اكثر دانش آموزان و موكول كردن بخش بسيار زيادي از دروس به شب امتحان و يا روز هاي قبل امتحان طبيعي است كه استرس و اضطراب مانع تمركز آنان مي شود. مشاوران در اين زمينه با گفتگو هاي دوستانه بايد دانش آموزان را توجيه كنند تا قبل از شروع امتحانات به صورت مستمر دروس خود را مرور كنند و يا در كلاس درس به خوبي به صحبت هاي معلم گوش فرا دهند تا قبل از امتحانات با استرس هاي بي مورد به خودشان آسيبي وارد نكنند.

من علاقه اي به درس ندارم، دلم ميخواد ورزشكار بشم

بايد گفت هر كسي در زندگي علاقه ها و استعداد هايي دارد كه اگر در زمان درست به فكر پرورش آن باشد مي تواند زندگي بهتري را تجربه كند. در ايران اكثر والدين با تأكيد بر دروس مدرسه مي خواهند فرزندشان تحصيل كرده باشد و كمتر سمت مواردي همچون ورزش و موسيقي برود، اين در حالي است كه در تمام دنيا تأكيد ها بر فراگيري يك حرفه و رشد استعداد هاي ذاتي دانش آموزان است. مشاوران بايد به دانش آموزان كمك كنند تا ميان درس خواندن و حرفه هايي كه به آن علاقه دارد تعادل ايجاد شود.

خانوادم منو هميشه با ديگران مقايسه مي كنن و اين باعث استرس بيشتر من ميشه
يكي از اشتباهات متداولي كه والدين آن را انجام مي دهند، تحقير ها و مقايسه كردن هايي كه مي تواند كودكان يا نوجوانان را كلافه و از درس خواندن خسته كند. جملاتي كه از طرف والدين با دلسوزي گفته مي شود و تأثير عكس مي گذارد. پيشنهادي كه مشاوران به والدين مي كنند اين است به جاي مقايسه و جملات نامناسب بهتر است از روش هايي استفاده كنيد كه به فرزندتان اعتماد به نفس بدهد. نقاط ضعف و قدرت فرزندتان را بشناسيد و با گفتگو راجع به آن ها سعي در برطرف كردن آن داشته باشيد.

چرا هميشه نمره هام پايينه؟
نمرات پايين در هر درس نشان از بي علاقگي و بي انگيزگي دانش آموزان در كلاس درس يا موقع خواندن دروس است. هيچ كس كند ذهن و كم هوش نيست شايد اختلالاتي در يادگيري داريد كه متوجه آن ها نشده ايد پس اين مشكلات خود را پنهان نكنيد و با مشاور صحبت كنيد تا بهترين روش را به شما ارائه دهد.

 


از معلمم خوشم نمياد اون هميشه منو تحقير ميكنه
يكي از متداول ترين دغدغه دانش آموزان زماني به وجود مي آيد كه احساس مي كنند معلمان قصد اذيت و آزار آنان را دارند، در اين زمان است كه دانش آموز از درس و مدرسه دلزده خواهد و حتي ممكن است افت تحصيلي چشمگيري نيز پيدا كند. بهتر از والدين و مشاوران پيگير اين قضايا شده و باعث بهبود روابط دانش آموز و معلم شوند.

با مشاور تلفني آرموو تمام سؤالاتت رو در زمينه درسي و رفع اشكال بپرس و مشكلاتت رو در كمترين زمان برطرف كن
 

ما در آرموو هستيم تا يادگيري را براي دانش آموزان لذت بخش كنيم، انگيزه آنان را افزايش دهيم و اعتماد به نفسشان را با روش هاي خود آموز ،تثبيت كنيم تا با كسب موفيقت در دروس، نگراني و استرس و اضطراب را از دانش آموز و خانواده شان دور كرده و محيطي آرامش بخش را به آنان هديه دهيم. ما در تلاش خواهيم بود تا در هر زمان و مكان كه شما بخواهيد از طريق تلفن براي رسيدن به اهداف بلند درسي و آموزشي تان در كنار شما باشيم.

 


سؤالات متداول دانش آموزان در مشاوره درسي

 


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/26 ساعت: ۱۵ توسط:armoo :

۶ نوع از اختلالات يادگيري و علائمي كه بايد بدانيد

آيا براي شما هم پيش آمده كه مباحث درسي را نسبت به بقيه همكلاس هاي تان ديرتر ياد بگيريد و اين موضوع باعث كاهش اعتماد به نفس تان شود؟ عدم توانايي در گوش دادن دروس كلاس، صحبت كردن و تفهيم مباحث از عواملي است كه باعث مي شود مواضيع درسي را به خوبي ياد نگيريد و مشكلات درسي متعددي گريبانتان را بگيرد. بايد گفت بسياري از دانش آموزاني كه داراي اختلالات يادگيري هستند انزواطلب و ترسو مي شوند و اين به دليل آسيب هايي كه در دوره هاي تحصيلي به آن ها وارد مي شود. اختلالات يادگيري متأسفانه نه توسط والدين و نه توسط معلمان به خوبي تشخيص داده نمي شود و صفت هايي همچون كند ذهن، احمق، كم هوش به افرادي كه داراي اين نوع از اختلالات هستند اطلاق مي شود. در اين بخش از مجله آرموو نگاهي داريم به انواع اختلالات يادگيري كه باعث بروز مشكلات درسي مي شود:

 


آيا به مشاوره درسي و رفع اشكال نياز داريد؟؟

 


۱)اختلالات شنوايي(APD)
افرادي كه مبتلا به كم شنوايي يا اختلالات APD هستند، تفاوت هاي ظريف بين اصوات را تشخيص نمي دهند حتي اگر صداها بلند و به اندازه كافي واضح باشند.

۲)اختلال يادگيري ديسلكسيا، ديسكلكوليا، ديسگرافيا
ديسكلكوليا: به افرادي كه ناتواني در درك و شمارش اعداد دارند و يادگيري رياضي براي آن ها مشكل است.
ديسلكسيا: اين افراد در خواندن، درك مطلب، يادآوري و گفتار مشكل دارند.
ديسگرافيا: به افرادي كه در نوشتن و مهارت هاي حركتي مشكل دارند مي گويند. املاي ضعيف، خلاصه برداري نكردن از گفته هاي معلم از علائم اين اختلال است.
۳)بيش فعالي(ADHD)
اختلالاتي كه موجب از كنترل خارج شدن رفتار، يادگيري و تمركز فرد مي شود. بيش فعالي در پسران بيشتر از دختران است.

۴)ديپراكسيا
اين اختلال باعث ايجاد مشكل در حركت و هماهنگي زبان و گفتار مي شود. كندي در سرعت پردازش موضوعات و اضطراب از ديگر علائم اين اختلال است.

۵)اختلالات در عملكرد اجرايي
نوعي اختلال كه بر فرآيند هاي برنامه ريزي، سازماندهي و تعيين هدف تأثير مي گذارد.

۶)اختلالات در حافظه
سه نوع حافظه براي يادگيري مهم است. حافظه كاري، حافظه كوتاه مدت، حافظه بلند مدت كه در پردازش اطلاعات كلامي و غير كلامي استفاده مي شود. اگر در هر يك از اين نوع حافظه ها نقصي به وجود آيد امكان ذخيره و بازيابي يك سري اطلاعات مورد نياز براي انجام كار ها مختل مي شود.

علائم افرادي كه داراي اختلالات يادگيري هستند؟
در يادآوري مواردي كه به او گفته شده ناتوان است
در تفهيم مباحث آموزش داده شده مشكل دارد
از روخواني در كلاس فرار مي كند زيرا جملات را به خوبي نمي تواند هجي كند و يا بسياري از كلمات را جا مي اندازد
در انجام دادن تكاليف اش كند است و يا متمايل به انجام دادن آن ها نيست
در كلاس يا انزوا طلب است و يا واكنش هاي هيجاني زيادي همچون خشم را از خود بروز مي دهد
ضعف در هماهنگي ذهن و دست همچون ناتواني در انجام امور ورزشي و يا حتي نگه داشتن يك مداد را دارد
هنگامي كه معلم از او در كلاس سؤالي مي كند از آن طفره مي رود و يا در بيان آن جواب مشكل پيدا مي كند
ضرورت درمان اختلالات يادگيري
فردي كه اين اختلالات را دارد گاها تا سنين بالا متوجه اين موضوع نمي شود و تصور مي كند اين يك اختلال ذاتي و ارثي است كه با مشاوره بر طرف نمي شود. درك اين نكته ضروري است كه، ناتواني در يادگيري مي تواند بر زندگي خصوصي و خارج از مدرسه و دانشگاه تأثيرات منفي اش را در پي داشته باشد. مشكلاتي در روابط، خانواده، دوستان و محيط كاري، كه هر كدامشان مي تواند آسيب هاي رواني جبران ناپذيري را در بر داشته باشد. افرادي كه اين نوع اختلالات را دارند احساس مي كنند نسبت به بقيه دانش آموزان و هم سن و سالانشان كند ذهن و عقب افتاده اند، به همين خاطر معمولا انزوا طلب و سردرگم هستند.

با مشاوره تلفني آرموو تمام مشكلات درسي ات رو بر طرف كن!!

ما در آرموو هستيم تا يادگيري را براي دانش آموزان لذت بخش كنيم، انگيزه آنان را افزايش دهيم و اعتماد به نفسشان را با روش هاي خود آموز ،تثبيت كنيم تا با كسب موفيقت در دروس، نگراني و استرس و اضطراب را از دانش آموز و خانواده شان دور كرده و محيطي آرامش بخش را به آنان هديه دهيم. ما در تلاش خواهيم بود تا در هر زمان و مكان كه شما بخواهيد از طريق تلفن براي رسيدن به اهداف بلند درسي و آموزشي تان در كنار شما باشيم.

 


منبع:۶ نوع از اختلالات يادگيري و علائمي كه بايد بدانيد


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/20 ساعت: ۱۲ توسط:armoo :

چه زماني به مشاوره درسي نياز داريم؟

شايد تا زماني كه مشكل حادي در روند درسي خود يا فرزندمان به وجود نيايد گمان مي كنيم كه نيازي به مشاوره نيست و همه مشكلات را خودمان مي توانيم حل كنيم. بايد گفت همه ي دانش آموزان در طول دوره هاي تحصيلي خود، يعني از اول ابتدايي تا دوازدهم متوسطه نياز به راهنمايي دارند تا بتوانند مشكلات درسي را براي خود هموار تر كنند و انتخاب هاي درستي، در جهت رشد و پيشرفت شان انجام دهند. مشاوران درسي با ارائه روش هاي نوين براي رفع مشكلات درسي فرزندان شما باعث تسهيل در مفاهيم و پيشرفت در كلاس هاي درسي مدرسه شان مي شوند.

 


       آيا به مشاوره درسي و رفع اشكال نياز داريد؟؟؟

مشاوران تلفني چجوري مي تونن مشكلات درسي مارو حل كنن؟

ارائه برنامه ريزي دقيق براي دروس مدرسه
راهنمايي دانش آموزان براي ثبت نام در دوره ها و كلاس هاي تفريحي و آموزشي
ارائه روش هاي به روز در نوع يادگيري و خوانش دروس
راهنمايي دانش آموزان براي مديريت وضعيت درسي شان
تصحيح نوع برخورد والدين با فرزندانشان
تبادل اطلاعات به روز شده راجع به مدارس خاص، بورسه هاي تحصيلي، شركت در المپياد ها و مزاياي آن و ساير فرصت هايي كه يك دانش آموز مي تواند داشته باشد
جلوگيري از افت تحصيلي و نظارت بر روند نمرات و كيفيت فهم مواضيع درسي
راه كاري براي پيدا كردن نقاط ضعف و قدرت دانش آموز در زمينه يادگيري، يادداشت برداري، خلاصه برداري، استرس و اضطراب
برگزاري آزمون هاي شفاهي براي تفهيم دروس
رفع عقب ماندگي هاي درسي
ارائه منابع سؤالات امتحاني براي آشنايي دانش آموز با نوع سؤالات
آموزش، نوع ارائه و برنامه ريزي دروس به معلمان تازه كار
استرس شب امتحان!!!

بسياري از دانش آموزان، زماني كه كتاب هاي درسي را مرور مي كنند متوجه مشكلات خود مي شوند و سؤالات زيادي ذهنشان را درگير مي كند. معمولا شب هاي امتحان استرس زيادي دانش آموزان را فرا مي گيرد كه معمولا تبعات منفي اي براي آن ها دارد و حتي مي تواند باعث اضطراب والدين شان نيز بشود. با پيشرفت هاي زيادي كه در عصر ارتباطات به وجود آمده، تنها با يك تماس با تيم مشاوره درسي و رفع اشكال در كمترين زمان ممكن مي توانيد براي رفع اشكالات درسي خود اقدام كنيد، تمام سؤالات خودرا بپرسيد و بهترين راهنمايي ها دريافت كنيد. در ۲۴ ساعت شبانه روز و حتي در روز هاي تعطيل سال مي توانيد با بهترين مشاوران تحصيلي تماس بگيريد و از آن ها كمك بگيريد. با مشاوره تلفني مي توانيد درك درست تري از مشكلات و معضلات تحصيلي فرزند خود پيدا كنيد و بعد از آن اقدام به جلسات حضوري كنيد.

با مشاوره تلفني آرموو تمام مشكلات درسي ات رو برطرف كن!!
ما در آرموو هستيم تا يادگيري را براي دانش آموزان لذت بخش كنيم، انگيزه آنان را افزايش دهيم و اعتماد به نفسشان را با روش هاي خود آموز، تثبيت كنيم تا با كسب موفيقت در دروس، نگراني و استرس و اضطراب را از دانش آموز و خانواده شان دور كرده و محيطي آرامش بخش را به آنان هديه دهيم. ما در تلاش خواهيم بود تا در هر زمان و مكان كه شما بخواهيد از طريق تلفن براي رسيدن به اهداف بلند درسي و آموزشي تان در كنار شما باشيم.

 


منبع: چه زماني به مشاوره درسي نياز داريم؟


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/14 ساعت: ۱۱ توسط:armoo :

كلاس هاي جبراني چه مزايايي دارند؟

در طول سال تحصيلي ممكن است برنامه ريزي معلم براي به پايان رساندن مباحث درسي به خوبي پيش نرود و بخشي از مباحث در پايان سال عقب بماند. در زمينه مشاوره درسي اين كلاس ها به منظور ارتقاي كيفيت فرايند ياددهي و يادگيري دانش آموزان ايجاد مي شود.  تعطيلي هاي اضطراري كه معمولا به خاطر نامساعد بودن آب و هوا و حوادث طبيعي به وجود مي آيد بايد به گونه اي جبران شود تا دانش آموز در پايان سال تحصيلي دچار سردرگمي نشود. كلاس هاي جبراني به صورت معمول بين ۱ تا ۲ ساعت به طول مي انجامند كه بايد بين روز هاي شنبه تا چهار شنبه به اجرا در آورده شوند.

 


آيا زماني كه دانش آموزان در تفهيم مباحث درسي خود مشكل دارند نيز بايد كلاس هاي جبراني براي آن ها برقرار شود؟

كلاس هاي جبراني براي تقويت دانش آموزان تشكيل مي شود كه معمولا توسط مديران مدرسه و مطابق نظر معلمان تنظيم خواهد شد. دانش آموزان در حل مشكلات درسي شان معمولا به مشكل بر مي خورند و طبق نظر معلم بايد در كلاس هاي جبراني شركت كنند تا بتوانند به موفقيت تحصيلي برسند.

 


كلاس هاي جبراني چه كمكي به دانش آموزان مي كند؟

    تفهيم و تعميق مباحث درسي
    رفع عقب ماندگي هاي درسي
    ارزيابي دانش آموزان و پيدا كردن نقطه قوت و ضعف آن ها
    بهبود عملكرد دانش آموز
    موفقيت در امتحانات ميانترم و آخر سال
كلاس ها جبراني به صورت تلفني
دانش آموزان معمولا در طول سال تحصيلي كمتر به مرور و تكرار مباحث درسي خود مي پردازند و معمولا شب هاي امتحان ساعات سختي را مي گذرانند كه معمولا تبعات منفي را براي آنان در پي دارد. با استفاده از مشاورين درسي و رفع اشكال تلفني مي توان از معلمان با تجربه، سؤالات خود را پرس و جو كنيد و مشكلاتتان را در كمترين زمان ممكن برطرف كنيد. در كلاس هاي جبراني با تلفن، والدين مي توانند سؤالات و مباحث مهم و امتحاني را از معلمين مشاور بپرسند تا بتوانند به بهترين نحو فرزندان خود را راهنمايي كنند.

 


كلاس هاي جبراني تابستانه

بسياري از مدارس براي اينكه وقفه چند ماهه تابستان باعث افت تحصيلي و بي انگيزگي دانش آموزان نشود كلاس هاي جبراني برگزار مي كنند. كلاس هاي جبراني براي مرور دروس سال پيش و يا پيش زمينه اي براي دروس سال جديد است تا دانش آموزان در طول ترم با مباحث آشنايي پيدا كنند و بتوانند يك سال تحصيلي موفق را در پيش داشته باشند.

 


كلاس هاي جبراني چه مزايايي دارند؟


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/13 ساعت: ۱۲ توسط:armoo :

۱۵ نمونه از وظايف مشاوران مدرسه

مدرسه محل رشد دانش آموزان و همچنين مكاني براي برطرف شدن مشكلات آموزشي و يادگيري آن ها است. در مدارس ابتدايي و متوسطه دانش آموزان در حال يادگيري اصول تعامل و همكاري، اجتماعي شدن هستند. مشاوران درسي در مدارس حضور دارند تا در محيط مدرسه مشكلات دانش آموزان را برطرف كنند و باعث رشد و پيشرفت درسي دانش آموزان شوند. هدف ارائه خدمات مشاوره درسي در مدارس به دانش آموزان، كمك به برطرف كردن چالش هاي پيش روي دانش آموزان است. لزوم استفاده از مشاور درسي سال ها است كه در تمام مدارس احساس مي شود و تعداد زيادي از دانش آموزان با استفاده از اين روش توانسته اند مشكلات متعدد خود را در همان مدرسه برطرف كنند.

 


مشاورين مدرسه بايد در آغاز سال تحصيلي به دانش آموزان معرفي شوند تا دانش آموزان حس اطمينان به آن ها داشته باشند و خودشان براي حل مشكلات درسي به آن ها مراجعه كنند. نوع برخورد، رفتار و خصوصيات اخلاقي مشاور بايد به گونه اي باشد كه دانش آموز هنگام گفتگو با او احساس آرامش داشته باشد و بتواند تمام مشكلات اش را در ميان بگذارد.

 


وظايف مشاوران مدارس چيست؟

    شناخت دانش آموزاني كه دچار مشكلات درسي شده اند
    تعامل و گفتگو با دانش آموزان در محيط مدرسه
    تسهيل در يادگيري و رفع عقب ماندگي هاي درسي دانش آموز
    برنامه ريزي درسي براي دانش آموزان
    مشاوره روانشناسي به دانش آموزاني كه آسيب هاي روحي پيدا كرده اند
    كمك به دانش آموزاني كه دچار حواس پرتي و سردرگمي در كلاس هستند
    شناسايي توانايي ها و استعداد هاي دانش آموزان
    شناسايي نقطه قوت و ضعف دانش آموزان
    مشاوره به والدين
    ارتباط مداوم با معلمان و پرس و جو راجع به دانش آموزان كلاس
    معرفي كتاب هاي مفيد درسي و غير درسي
    كمك به تعيين اهداف دانش آموزان
    ارائه برنامه ريزي براي آزمون هاي استعداديابي و مدارس نمونه دولتي و تيز هوشان
    كمك به عملي كردن برنامه ريزي درسي مدرسه
    بررسي نمرات دانش آموزان در تمام دروس
مشاوران مدرسه چه كساني هستند؟
امروزه مشاوران مدرسه برخي از مهمترين و برجسته ترين اعضاي هيئت علمي مدرسه هستند. سال هايي كه فرد زمان خود را مدرسه مي گذارد، سال هايي است كه تأثير آن تا زمان بزرگسالي بر فرد ماندگار خواهد ماند. در اين مدت، فرد اغلب شخصيت خود را توسعه مي دهد، با چالش هاي زيادي روبه رو مي شود و تصميم مي گيرد كه در آينده چه كاري مي خواهد انجام دهد. مدرسه، همچنين مي تواند يك زمان بسيار استرس زا در زندگي يك شخص باشد. دانش آموزان امروز معمولا نگران نمرات آزمون، تكميل  تكاليف درسي، برتري در فعاليتهاي خارج از برنامه و همراهي با همسالان خود هستند. تنها راه كار  دانش آموزان براي رهايي از مشكلات، مشاوران درسي هستند كه مي توانند به آن ها كمك كنند تا موفقيت تحصيلي و درسي براي آنان فراهم شود. با اين حال، مشاوره در مدرسه مي تواند به كمك دانش آموزان  بيايد تا بتوانند بر دروس خود بيشتر متمركز شوند. آنها به طور معمول در طول يك سال تحصيلي با چندين دانش آموز مختلف كار مي كنند و از مشكلات متنوع مانند برنامه ريزي كلاس تا مشكلات رواني، به آنها كمك مي كنند.

 


وظايف مشاوران در مدارس دوره ابتدايي:

تمركز يك مشاوره مدرسه دوره ابتدايي بايد بر راهنمايي دانش آموزان در ايجاد مهارتهايي در تصميم گيري، روابط اجتماعي، حس مسئوليت پذيري و مطالعه درسي استفاده مي شود تا كودكان بتوانند در زندگي و محيط هاي درسي خود موفق باشند. مشاوران مدرسه با والدين دانش آموزان ديدار مي كنند تا در مورد نقاط قوت و ضعف كودك خود، و هرگونه نيازهاي ويژه و مسائل رفتاري كه ممكن است كودك داشته باشد صحبت كنند. مشاوران مدرسه همچنين با معلمان و مسئولين همكاري مي كنند تا اطمينان حاصل شود كه برنامه درسي نيازهاي رشد و تحصيلي دانش آموزان را برطرف مي كند.

 


وظايف مشاوران در مدارس دوره متوسطه:
مشاوران درسي در دوره متوسطه بايد به دانش آموزان در زمينه ي دانشگاهي و شغل آينده اطلاعاتي ارائه دهد. بسياري از مشاوران دوره ي ابتدايي به دانش آموزان كمك مي كنند تا بر مسائل شخصي كه در پيشرفت تحصيلي آنها دخالت دارد غلبه كنند. آنها به دانش آموزان كمك مي كنند كه رشته اي را انتخاب كنند تا بعد از دوره ي فارق التحصيلي بتوانند مسير درستي را براي خود انتخاب كنند. مشاوران اطلاعاتي در مورد انتخاب رشته و نحوه ورود به دانشگاه ها، برنامه هاي آموزشي و دوره هاي كارآموزي به داشن آموزان ارائه مي دهند. آنها ممكن است كارگاه هاي شغلي را براي كمك به دانشجويان در جستجوي پيدا كردن شغل مورد علاقه خود دارند برگزار كنند تا دانش آموزان بتوانند استعداد و مهارت هاي خود را بهتر درك كنند.

 


چرا به مشاوران مدرسه نياز داريم؟
هنگامي كه در مدرسه هستيد و دروس عقب مانده تان زياد شده و احساس بي انگيزگي مي كنيد بايد از مشاوران درسي و رفع اشكال كمك بگيريد. مشاوران مدرسه به دانش آموزان كمك مي كنند تا پيچ و خم هاي درسي شان را برطرف كنند و يادگيري درس برايشان لذت بخش شود. هدف اصلي يك مشاور مدرسه كمك به شكل دادن ذهن دانش آموزان در به وجود آمدن اعضاي مولد جامعه است. اين متخصصان بطور روزانه با دانش آموزان كار مي كنند تا به آنها كمك كنند تصميم گيري صحيح داشته باشند، با چالش ها روبرو شوند و در جهت موفقيت حركت كنند. اگر مشاوران مدرسه شما پاسخگوي سؤالاتتان نيستند بهتر است از مشاوره تلفني آرموو كمك بگيريد تا در كمترين زمان ممكن و بهترين نتيجه را از بابت حل مشكلات درسي خود كسب كنيد.

 

۱۵ نمونه از وظايف مشاوران مدرسه


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/13 ساعت: ۱۲ توسط:armoo :

يادگيري معكوس چيست؟

در زمينه مشاوره درسي و رفع اشكال، يادگيري در خانه يا يادگيري معكوس مدت زمان كمي است كه وارد نظام آموزش و پرورش شده است و توانسته است تحول عظيمي بر كيفيت يادگيري دانش آموزان داشته باشد. در اين روش كه براي تعميق بيشتر دروس، دانش آموزان قبل از كلاس با مباحث درسي شان آشنا مي شوند و هنگام حضور در كلاس درسي مي توانند مشكلات خود را برطرف كنند. عبارت يادگيري معكوس در اواسط سال ۲۰۰۰ توسط دو معلم شيمي به نام هاي آرون سامس و جان برگمن مورد استفاده قرار گرفت و سپس توسط معلمين ديگر توسعه پيدا كرد. استفاده از اين روش در مدارس آمريكا توانست آغاز گر يك روش نوين و كارآمد باشد كه بر روند آموزشي دانش آموزان تأثيرات بسيار مثبت داشته است. در يادگيري سنتي، دانش آموزان دانش خود را تنها در كلاس به دست مي آورند و پس از آن تجزيه و تحليل و ارزيابي موضوعات به خارج از كلاس درس موكول مي شد كه اين امر باعث افت تحصيلي و يا عقب ماندگي هاي تحصيلي مي شد. با استفاده از روش يادگيري معكوس، دانش آموز مي تواند در هر مكان و زماني كه بخواهد مباحث آموزشي را بر گوشي موبايل، تبلت و يا سيستم كامپيوتري خود ببيند و از تمام اوقات خارج از كلاس خود استفاده بهينه داشته باشد.

 


معلمان چه نقشي در يادگيري معكوس دارند؟
معلمان قبل از شروع سال تحصيلي بايد تمام مباحث درسي را همان گونه كه در كلاس درسي بيان مي كردند، به صورت ويدئويي ضبط كنند و قبل از شروع كلاس در اختيار دانش آموز قرار دهند. ويدئو هايي كه از قبل ضبط مي شود بايد با كيفيت بسيار زياد و قابل فهم باشد تا دانش آموزان مواقع يادگيري خارج از كلاس به مشكل بر نخورند.

مزاياي استفاده از يادگيري معكوس

    رفع مشكلات درسي در كنار معلم
    يادگيري دروس خارج از كلاس درس
    تكرار مفاهيم و مباحث درسي به دفعات
    كاهش اضطراب دانش آموزان و والدين در هنگام حل مسائل و تكاليف كلاسي
    جلوگيري از عقب ماندگي هاي درسي
    افزايش اشتياق و فعاليت دانش آموزان
    تعامل بين معلم و دانش آموز
    كمك به دانش آموزاني كه در طول سال تحصيلي غيبت داشته اند


يادگيري معكوس چيست؟


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/13 ساعت: ۱۲ توسط:armoo :

مشاوره براي معلمان تازه كار

معلمان تازه كار زيادي وجود دارند كه در سال هاي اول تدريس خود نيازمند مشاوره درسي و راهنمايي هاي معلمان با تجربه هستند تا بتوانند برنامه ريزي سال تحصيلي و روش هاي آموزشي نوين را به خوبي پيش ببرند. معلماني كه سال ها است در زمينه آموزش فعال بوده اند مي توانند روش هاي تدريس، نوع تعامل با دانش آموزان، ترفند هاي آموزشي، برنامه ريزي درسي و نحوه كنترل عصبانيت در مواقع حساس را به معلمين تازه كار آموزش دهند تا اين افراد با خيال راحتر و با اعتماد به نفس بيشتري فرآيند آموزش را آغاز كنند.

 


چند جمله با معلمان تازه كار:

    از دقيقه اول حضور در كلاس بايد از لباس پوشيدنتان تا شيوه نگرشتان حرفه اي باشد
    با زبان عاميانه صحبت نكنيد
    با صداي بلند صحبت كنيد تا صدايتان به طور واضح در كل كلاس شنيده شود
    كنترل اعصاب خود را داشته باشيد
    به صورت مداوم با والدين در تعامل باشيد
    دانش آموزان را با تشويق كردن به درس خواندن راغب كنيد
    والدين را وادار كنيد به فرزندان خود افتخار كنند
    با همكاران خود در تعامل باشيد و از تجارب آن ها استفاده كنيد
    در زمينه روش هاي نوين آموزش اطلاعات بروز داشته باشيد
    اطلاعات خصوصي خود را هيچوقت با دانش آموزان در ميان نگذاريد
    آمادگي هر نوع سؤالي از طرف دانش آموزان را داشته باشيد
    هيچوقت دانش آموزان خود را تحقير نكنيد
    وقتي اشتباهي در آموزش مي كنيد به آن اعتراف كنيد
    سعي كنيد با روي خوش وارد كلاس شويد و انرژي مثبتي را به دانش آموزان انتقال دهيد
    در پاسخ به دانش آموزان صبور باشيد
    به دانش آموزان تنبيه بيش از حد ندهيد
ما در آرموو هستيم تا يادگيري را براي دانش آموزان لذت بخش كنيم، انگيزه آنان را افزايش دهيم و اعتماد به نفسشان را با روش هاي خود آموز، تثبيت كنيم تا با كسب موفيقت در دروس، نگراني و استرس و اضطراب را از دانش آموز و خانواده شان دور كرده و محيطي آرامش بخش را به آنان هديه دهيم. ما در تلاش خواهيم بود تا در هر زمان و مكان كه شما بخواهيد از طريق تلفن براي رسيدن به اهداف بلند درسي و آموزشي تان در كنار شما باشيم.

 


مشاوره براي معلمان تازه كار

 


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/13 ساعت: ۱۲ توسط:armoo :

پيشگيري و شناسايي مشكلات درسي

دانش آموزان از روز اول مدرسه در مقاطع ابتدايي شروع به رشد و آگاهي از خود مي كنند و اعتماد به نفس شان را شكل مي دهند. سالهاي آغازين دوره تحصيلي براي ايجاد پايه و اساس يادگيري مفيد در پيشرفت تحصيلي آن ها بسيار مهم است. مشاوره درسي و رفع اشكال در مدارس ابتدايي به دانش آموزان در زمينه تصميم گيري، ارتباط و مهارت هاي زندگي كمك مي كنند. دانش آموزان همچنين شروع به كشف شخصيت خود، ايجاد روابط و همكاري هاي مثبت در جهت يادگيري در مورد كار گروهي و مطالعه مستقل مي كنند.

 


شناسايي مشكلات درسي و مداخله زودهنگام در رفع آن،  سنگ بناي اساسي در پيشرفت دانش آموز به منظور رفع موانع يادگيري و شناسايي مشكلات درسي آنها است. مشاوران مدارس ابتدايي با ارائه آموزش، پيشگيري و شناسايي زودهنگام، پايه و اساس موفقيت آينده در دانشگاهيان، پيشرفت هاي شخصي، اجتماعي و شغلي را هموار مي كنند.

مشكلات معمول دانش آموزان در مدرسه

    دريافت نمرات پايين
    عدم مديريت زمان بندي در خواندن دروس
    عدم تمركز در كلاس درس
    عقب ماندگي درسي در زمان امتحانات
    بي انگيزگي و انزوا در مدرسه
    اختلالات يادگيري
    مورد آزار و اذيت قرار گرفتن توسط دانش آموزان ديگر
    اضطراب ناشي از فشار والدين براي دريافت نمرات بالا
بسياري از دانش آموزان با دريافت نمرات پايين در شروع سال تحصيلي، اعتماد  به نفسشان را از دست مي دهند و احساس مي كنند نسبت به بقيه هم سن و سالانشان كند ذهن هستند. خانواده و معلمان در اين زمان است كه بايد دست از شماتت دانش آموز بردارند و با آن ها همراه شوند تا اين باور بسيار خطرناك در ذهن دانش آموزان به وجود نيايد. اين باور غلط نه تنها مي تواند دانش آموز را طي سال تحصيلي از درس خواندن و يا حتي مدرسه دلزده كند بلكه مي تواند پيامد هاي منفي اي در بزرگسالي او نيز داشته باشد.

 


سؤالات و دغدغه هاي والدين
مياد خونه، مشق ها و تكاليفاشو حل نميكنه چيكار كنم؟
بايد گفت مشكل اصلي تمام والدين و دانش آموزان بر سر همين موضوع است. معمولا دانش آموزان مي خواهند تا در زمان هايي كه خارج از مدرسه هستند انرژي شان را با گذراندن در كلاس هاي ورزشي، بازي هاي كامپيوتري و يا گذراندن وقت با هم سن و سالانشان طي كنند. در اين شرايط بايد متوجه باشيد كه اين يك امر طبيعي در ميان دانش آموزان است و با گفتگو و يا قول جايزه به آن ها مي تواند بر طرف شود.

 


موقع امتحاناش همش اضطراب داره و نمي تونه درس بخونه

شب امتحان معمولا تعداد زيادي از دانش آموزان مي خواهند تمام مطالب عقب افتاده اي كه در كلاس به خوبي ياد فرا نگرفته اند را در چند ساعت ياد بگيرند، كه همين امر موجب سردرگمي و در نهايت اضطراب در دانش آموز مي شود. در اين شرايط تنها مي توان با كمك گرفتن از معلمان مشاور به صورت تلفني كمك گرفت تا در حل مشكلات درسي دانش آموز كمك رسان باشد. والدين در اين مواقع نبايد دانش اموزان را نصيحت كنند، بلكه بايد به او كمك كنند تا بتواند از پس شرايط سختي كه در آن گير افتاده است در بيايد.

 

چرا معدلش اينقد كم ميشه؟
توصيه اي كه تمام روانشناسان به والدين مي كنند اين است كه معيارشان را بر معدل قرار ندهند. بسياري از دانش آموزان بنا به دلايل همچون بيش فعالي، اختلالات يادگيري، تنبلي و حتي هوش بالا نمي توانند دروس مدرسه را با نمره هاي مناسب پاس كنند. به جاي قضاوت آن ها بهتر است بر توانايي هاي ذاتي فرزندتان تمركز كنيد و آن را پرورش دهيد.

 


تنها دوست داشتن كافي نيست!!!

در آخر بايد گفت شناسايي حالات رواني، نوع مشكلات درسي و مدرسه اي، تغيير رفتار ها و همه نشانه هاي رفتاري فرزند خود را بشناسيد و تلاش كنيد به او كمك كنيد. كودكان و نوجوانان نياز به راهنمايي دارند، آن ها مسيرشان را به خوبي نمي شناسد و در زمان حال زندگي مي كنند. دوست داشتن و ابراز علاقه به فرزندتان كافي نيست، شما بايد اورا درك كنيد و نياز ها، درد ها و مشكلاتش را بشناسيد و همانند رفيق صميمي و مورد اطمينان براي او باشيد.

 


پيشگيري و شناسايي مشكلات درسي


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/13 ساعت: ۱۲ توسط:armoo :

چرا مشاوره درسي و رفع اشكال تلفني؟

براي افرادي كه مشغول به كار هستند، پيدا كردن مشاوره اي كه با زمان هاي خالي آن ها مناسب باشد سخت و زمان بر است، در اين زمان است كه استفاده از مشاوره درسي و رفع اشكال تلفني مي تواند بسيار به صرفه باشد. با مشاوره تلفني به راحتي مي توانيد در خانه و يا محل كارتان  و در هر مكاني كه حضور داريد با معلمان مجربي كه سال ها است در آموزش و پرورش حضور داشته اند گفتگو كنيد. براي كساني كه از بيماري هاي جسمي رنج مي برند مشاوره تلفني اثبات كننده حمايت از آن ها است و مي تواند تأثير بسيار مثبتي بر آنان داشته باشد.

 


چرا دانش آموزان به مشاوره درسي نياز دارند؟

    يافتن مسير مناسب
    دسترسي به منابع آموزشي مفيد
    رشد اعتماد به نفس در محيط كاري
    خلاصي از نااميدي و نگراني هاي بي مورد
    تثبيت ايده ها و افكار
    رشد مهارت هاي اجتماعي
مشاوره تلفني براي دانش آموزان

تعداد بسيار زيادي از دانش آموزان داراي گوشي تلفن همراه هستند و مي توانند در زمان امتحانات و يا موقع حل تمرينات به صورت تلفني از مشاوران استفاده كنند. مشاوره تلفني مي تواند براي دانش آموزاني كه از رودر رو شدن با معلمان و مشاوران مي ترسند و نمي توانند مشكلاتشان را بيان كنند بسيار مناسب باشد.

 


مشاوره تلفني براي دانش آموزان مناطق محروم

افرادي كه در شهر و روستا هاي دور افتاده و كم امكانات زندگي مي كنند توانايي آمدن به شهر هاي پيشرفته و مشاوره را ندارند، مشاوره تلفني براي اين افراد مي تواند بسيار به صرفه باشد. تنها با يك تماس تلفني مي توان با بهترين مشاوران تماس بگيريدو مشكلات درسي خود يا فرزندتان را برطرف كنيد.
نكات مشاوره درسي و رفع اشكال به صورت تلفني

    مشاوره درسي به دانش آموزان كمك مي كند تا قدر آموزش را بيشتر بدانند
    دانش آموزان و والدين را مجبور مي كنند تا در دوره هاي مختلف آموزشي شركت كنند
    آنها جريان درس يا موضوعي را پيشنهاد مي كنند كه براساس مهارت و علاقه دانش آموز باشد
    تعيين اهداف تحصيلي و درسي
    اطلاعاتي از بابت دوره هاي مختلف آموزشي و هزينه هاي آن ها


چرا مشاوره درسي و رفع اشكال تلفني؟

 


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/13 ساعت: ۱۲ توسط:armoo :

برنامه ريزي درسي چه فوايدي دارد؟

برنامه ريزي درسي در اصل همان چيزي است كه مدارس سعي بر آموزش آن دارند. برنامه ريزي درسي در زمينه مشاوره رفع اشكال درسي، شامل كنترل رفتار ها و اعمال اجتماعي، مهارت هاي فكري و … در چارچوب يك زمان بندي دقيق براي رسيدن به هدفي خاص است. برنامه ريزي در واقع يك دستور العمل است و زماني كه دانش آموزان به آن عمل مي كنند به نظم فكري مي رسند و همين موضوع بر آرامش رواني شان تأثير مي گذارد. برنامه درسي تركيبي از شيوه هاي آموزشي، تجارب يادگيري و ارزيابي عملكرد دانش آموزان است كه براي ارائه و ارزيابي نتايج يك هدف آموزشي خاص طراحي شده است.

 


برنامه ريزي درسي به دانش آموزان چه كمكي مي كند؟
تعيين نقشه راه براي رسيدن به هدف
رسيدن به نظم درسي و آرامش رواني
افزايش مهارت هاي دانش آموزان
كاهش دغدغه و اضطراب والدين و دانش آموزان
ايجاد تعامل بين دانش آموز و معلمان مدرسه
رفع عقب ماندگي درس
بهبود عملكرد دانش آموز در مدرسه
پيشرفت و موفقيت هاي تحصيلي
افزايش انگيزه دانش آموز براي خواندن دروس

    برنامه درسي پوچ The null curriculum

برنامه درسي پوچ يا تهي شامل آن چيزي است كه توسط مدارس و دانشگاه ها آموزش داده نمي شود ، به اين ترتيب اين پيام را به دانش آموزان و دانش جويان مي دهد كه اين عناصر در تجربيات آموزشي آنها يا در جامعه ما مهم نيستند.

    برنامه درسي آشكار(رسمي)

برنامه ريزي مكتوب و يا مستندي كه در اختيار دانش آموزان قرار مي گيرد.

    برنامه درسي پنهان Hidden Curriculum

برنامه درسي پنهان، ارزش ها و ديدگاه هاي نانوشته، غيررسمي و غالباً ناخواسته است كه دانش آموزان در مدرسه مي آموزند. در حالي كه برنامه درسي “رسمي” شامل دوره ها، دستور العمل ها و آموز ش هايي است كه دانش آموزان توسط مشاوران يا معلمان آن را ياد مي گيرند. برنامه درسي پنهان شامل پيامهاي ناگفته يا ضمني آموزشگاهي و مدرسه اي است كه به دانش آموزان ابلاغ مي شود.

    برنامه درسي همراه Concomitant curriculum

آن دسته از تجربيات كه در خانه آموزش داده مي شود يا بر آن تأكيد مي شود را برنامه درسي همراه مي گويند (اين نوع برنامه درسي ممكن است در كليسا ، در متن بيان مذهبي، دروس ارزش اخلاقي يا تجربيات اجتماعي مبتني بر ترجيحات خانواده دريافت شود)

 


دغدغه دانش آموزان معمولا چه موضوعاتي هستند؟

بچه زرنگ هاي كلاس چند ساعت درس مي خونن؟

براي درس رياضي چند ساعت بايد وقت بزاريم؟

چرا هر چي درس مي خونم بازم نمره هام پايينه؟

چجوري درس بخونم كه به كلاس هاي غير درسيم آسيب نرسه؟

درس هاي عقب افتاده ام رو چجوري بخونم؟

در طول روز چند ساعت درس بخونم؟

متدولوژي تا چه اندازه بر برنامه ريزي درسي تأثير دارد؟


متدولوژي باعث مي شود كه دانش آموز در هر مرحله و موقعيت خاص بتوانند با يك روش مناسب برنامه ريزي درسي خود را ادامه دهد. متدولوژي، مجموعه اي از اصول كلي مربوط به روش ها است. كه در هر وضعيت مشخص بايد به يك روش خاص مناسب به آن وضعيت تبديل شود. مجموعه اي از روال ها، فنون، ابزار و كه براي برنامه ريزي درسي مي توان از آن بهره گرفت.

 


اصول طراحي برنامه ريزي درسي چيست؟

طراحي برنامه درسي مبتني بر نياز ها، علايق و اهداف هر فرد تنظيم مي شود. دانش آموزان يكنواخت نيستند و به نسبت نيازهايشان كنش هاي متفاوت نشان مي دهند. طراحي برنامه درسي با خصوصيات رفتاري، هوش و استعداد دانش آموز به منظور توانمند سازي بيشتر آن توسط مشاور طراحي مي شود. برنامه درسي بايد براي هر فرد به صورت جداگانه و اختصاصي به اجرا در آورده شود.

 


برنامه ريزي درسي چه فوايدي دارد؟


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/13 ساعت: ۱۲ توسط:armoo :